Fotograf: Steve Jurvetson/Flickr

Nu släpps en svensk studie om elbilar – och det är inte goda nyheter för Tesla

En ny svensk studie sätter elbilens miljövinster i perspektiv.

Ute i trafiken har elfordon stora miljöfördelar jämfört med fossildrivna fordon. Men en ny svensk studie visar att tillverkningen av elbilarnas batterier också leder till stora utsläpp.

Det är knappast goda nyheter för elbilstillverkare som Tesla, vars hajpade varumärke till stor del är uppbyggt på hållbarhetsfaktorn. 


En ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet visar att elbilar genererar stora utsläpp i produktionsledet. Tillverkningen av de litiumjon-batterier som används i lätta elfordon genererar i genomsnitt 150-200 kilo koldioxidekivivalenter per producerad kilowattimme batteri.

Det innebär att en elbil med ett 100KWh-batteri, som till exempel Tesla Model S, har släppt ut 15-20 ton koldioxid redan innan den lämnat fabriken. Forskarna har dock inte studerat enskilda bilmärkens batterier, vilken elmix de använder och hur just dessa har producerats.

Väl ute i trafiken har elbilar och laddhybrider stora miljöfördelar jämfört med bilar som drivs på fossila bränslen men forskarna bakom IVL:s rapport menar att det är viktigt att man tar hänsyn till miljöpåverkan i produktionsledet när man beräknar elfordons miljöpåverkan.

I takt med att elbilarna får allt längre räckvidd får de också större batterier. Därför är det viktigt att man funderar över hur man ska göra tillverkningsprocessen så energieffektiv som möjligt menar forskarna bakom studien.

Följ det senaste inom Hållbarhetssverige på Aktuell Hållbarhet.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant