Fotograf: Nils Petter Nilsson

Nu rullar 18 små Uber-dödare in på Stockholms gator – superbilliga, eldrivna och på schyssta villkor

Nu lanseras Bzzt i Stockholm med små, avgasfria taxipoddar som bara kostar 30 kronor/kilometer inom city. VA har testat  Uber-utmanaren från Göteborg.

Det är 24 maj, årets första riktiga sommardag i Stockholm. Gatorna kring S:t Eriksplan kryllar av folk som är på väg till afterwork på terassen, fotbollsmatch eller en lång Kristi Himmelsfärdshelg.

Från ett underjordiskt garage rullar ett par ljudlösa och pastellfärgade elmopeder upp på Torsgatan. Det ser lite lustigt ut. Förarnas flin avslöjar att de inte ännu känner sig hemma bland virrvarret av cyklister, bussar och bilister. 

De rattar ju trots allt något som kan liknas vid en modern tuktuk, en syn man skulle förvänta sig i Bangkok snarare än Stockholm.

Nere i garaget står ett halvdussin av dessa eldrivna trehjulingar på laddning, färdiga att rycka ut, samtidigt som det vimlar av personal från Göteborgs-startupen Bzzt. Här har de satt upp sitt kommandocenter för att styra upp sin lansering i huvudstaden.

Tidigare under morgonen har Bzzt gjort sina allra första första turer i city med en flotta på 18 fordon, men debuthetsen till trots ställer bolagets två grundare, vd:n Sven Wolf och marknadschefen Per Nyrenius, upp på en snabb intervju i anläggningens köksvrå.

Sedan 2015 har de utvecklat ett världsunikt koncept under två sommarsäsonger i Göteborg. Det handlar om en appstyrd taxitjänst med så kallade podtaxin av modellen Zbee – tillverkade av Clean Motion, ett bolag som Skype-grundaren Niklas Zennström investerat i.

”Vår vision är att tillåta alla att åka taxi. Och att förbättra samhället samtidigt”, säger Nyrenius.

Genom miljötänk, teknologi och hänsyn till förarnas arbetsvillkor vill Bzzt bygga ett helt nytt sätt att färdas i Stockholm  som är effektivare och billigare än taxi och Uber. 

”En vanlig taxi kör kunder ungefär 15 till 20 minuter i timmen, och resten av tiden står de och tar massa plats i staden. Otroligt ineffektivt. Vi har ett system, och en egen mjukvara som optimerar hur vi använder vår flotta. Det ger oss en helt annan beläggningsgrad, och därför kan vi ta ut lägre pris och fortfarande ge en bra lön till våra förare”, säger Wolf.

Per Nyrenius, Bzzt marknadschef och medgrundare

Nyrenius, hjärnan bakom Bzzt lekfulla och lättsmälta varumärkse-identitet, fyller i:

”Drivmedlet kostar cirka noll kronor, och de flesta resorna är korta [red.anm: ca. 2 kilometer i snitt i Göteborg]. Om man dessutom begränsar den körbara ytan till innerstaden och har en god beläggningsgrad, då kan man skapa en superbillig taxitjänst”. 

Bzzt är delvis inspirerat av Uber – de kan också beställas varsomhelst i Stockholms innerstad via en mobilapp.

”När Uber drog igång, förstod vi väldigt tidigt ’smartness’ i digitaliseringen av taxi. Sedan var vi på jakt efter en affärsmodell”, säger Wolf.

När han och Nyrenius fick nys på Zbee-fordonen som tillverkas i Lerum, där de båda bor, kom snilleblixten. 

Förra sommaren gjorde man faktiskt ett kort samarbete med Uber i Göteborg, som lade till funktionen ”Uber Pod” i dess app. Det gav Bzzt omedelbar tillgång till stadens 30,000 Uber-användare och en ”en vansinnig spik i efterfrågan", säger Sven Wolf, som själv agerade förare i Göteborg.

”Vi bara körde, körde, och körde.”

Dessutom fick man med sig ovärderliga lärdomar om hur man kunde göra tjänsten – som dittils bara körde med tre fordon – till en lönsam affär.

Men ungefär där tar likheterna slut mellan den aggressiva jätten från Silicon Valley och den lilla och lekfyllda Göteborgs-startupen.

För det första, menar Wolf, ”har Uber missat miljöaspekten helt och hållet”.

Och så var det här med anställningsvillkoren.

Uber har på sistone hamnat i blåsväder för att bolaget inte erkänner sina förare som anställda. Bzzt har valt en annan väg.

”Vi har kollektivavtal. Alla våra förare är anställda med skriftliga kontrakt. Och varje kontrakt skickar vi vidare till svenska Transportarbetarförbundet. De har hjälpt oss, och vi har hjälpt dem kring olika frågor hur det ska bli så bra som möjligt för förarna. Vi följer kollektivsavtalsenliga löner och övriga villkor”, säger Wolf, och tillägger att de vill att Zbee-förarna ska vara en del av teamet och bidra med idéer.

”Vi väljer en helt annan väg. Vi behöver inte utnyttja och exploatera vår personal för att vara lönsamma. Det gör vi genom att hålla låga kostnader – på drivmedel, fordon och försäkringar som är billigare och som vi själva har valt", fortsätter han.

Det kostar 30 kronor per kilometer ått åka med en Bzzt-podtaxi – eller 3 öre/metern som Bzzt utrycker det. Innan årets slut siktar man på att ha 50 stycken fordon på Stockholms gator för att sedan fyrdubbla flottan till 200 under 2018.

För att locka nya användare bjuder Bzzt på en gratis premiärtur till alla stockholmare som laddar ner appen. Och för de partysugna finns tjänsten tillgänglig tills fyra på morgonen under helger.  

Bzzt vill inget mindre än att ändra hur Stockholmarna reser i city. 

Nyrenius påpekar att tjänsten i Stockholm kommer att bli bättre med tiden med mindre väntetider för kunder – ”helst inte mer än 3-4 minuter” – allt eftersom utbudet och efterfrågan sporrar upp varandra.

Och redan från början verkar de ha vunnit svenskarnas förtroende.

För när jag återvänder till garaget efter en testrunda kring kvarteret har Per Nyrenius precis avslutat ett samtal – han ser samtidigt förbryllad och lättad ut.

Han har just fått beskedet att Bzzt-kampanjen har slagit alla tiders rekord på FundedByMe, en crowdfunding-sajt där bolaget börjat sälja sina aktier bara några timmar tidigare.

En bra start för Bzzt.

Och vem vet, kanske blir bolagets lustiga lilla tuk-tuks den stora snackisen i Stockholmssommaren 2017?

Vad är er vision med tjänsten?

Nyrenius: ”Det är en sorts trend de senaste åren, att demokratisera produkter – såsom Spotify, som ger folk tillgång till all världens musik. Man kan göra det samma för att åka taxi i centrum, samtidigt som man flyttar ut fossilbilar. Vi vill egentligen kämpa för en bättre stadsmiljö. Det enda sättet att göra det på är att göra en produkt som – oavsett allt annat – är så pass bra att den blir stor. Och i och med det blir världen bättre.”

Är ni i Stockholm för att stanna?

Nyrenius: ”Verkligen. Det är bara via att vi löser nya utmaningar som vi kan växa. Absolut satsar vi på att ha åtminstone 200 poddar ute under nästa år.”

Och hur kommer de små poddarna anpassa sig till en hetsig Stockholmstrafik?

Nyrenius: ”Mycket bra. I city tar vi bara upp en tredjedel av en bil i yta. Våra fordon klarar av 45/km timmen, så vi håller oss i tempot i city. Men så fort vi kör ut på en 70-väg, då kan det bli svårt. Då är man i en miljö där man inte hör hemma.”

”Det är okej att åka superkort också. Ju längre resor, desto dyrare blir vi i förhållande till konventionella taxin. Upp till 5 kilometer är vi billiga som tusan. Med mycket köer i stan blir vi ännu billigare.”

Wolf: ”Det är så jäkla trångt i stan. Vi tar oss fram snabbare för att vi är mindre. Men trafikrytmen går långsamt i stan. Vi tycker det känns fel att gammeltaxi får åka i bussfilen. Det borde vara tvärtom, tycker vi.”

Vad krävs för att bli förare?

”B-körkort. Det behövs egentligen inte för att få köra fordonen, men vi kräver det. Och i och med att det handlar om EU-mopeder så behövs det ingen taxilicens.”

Och går det att köra på vintern?

”Ja. Vi är planerade för korta turer. Så länge man kan stänga ute vädret, då gör det inte så mycket om det är kallt. Man ersätter åndå ofta en promenad, buss eller cykeltur. Vi har än så länge kört långt in i oktober utan problem. Det är bara att hoppa in med dunjackan.” 

Så var det att åka en Bzzt-podtaxi:

Så fort man får syn på en Bzzt, ler man lite. Den sympatiska designen och elmotorns surr får de verkligen att sticka ut bland alla SL-bussar och Volvos. 

Det får plats två stycken normalstora personer i baksätet av taxin, som är utrustat med säkerhetsbälten. Bzzt har en liten bagagelucka för små väskor. Fordonets sidor kan slutas igen med ett par nerdragbara skärmar. Betalning för tjänsten sker antingen via Bzzt-appen eller med kort. 

Här går gränsen för Bzzt tjänst i innerstan. Det går inte att boka en podtaxi om man befinner sig utanför zonen, men det ska gå att bli lämnad en liten bit utanför enligt bolaget. 

Bzzt hoppas öka den körbara ytan i fall Stockholmarna visar sig åksugna: "Ju fler som åker med oss, desto större kommer vi kunna göra zonen" står det på sajten.

Taxin accelererar snabbt på raka sträckor. Men man känner sig åndå säker när man surrar fram i city. 

I podtaxin kan du uppleva Stockholm från ett nytt perspektiv - sida vid sida med cyklister och fotgängare, men snabbare.

Sammanfattningsvis: ett billigt och smidigt alternativ till taxi - särskilt i sommartider! 

 

 

 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Personalslakt på Fingerprint Cards: Tre av fyra får gå från Skånekontoret
  4. Medias iskalla profetia i en notis från 1912 – fick skrämmande rätt om klimatkrisen
  5. Kursexplosion på över 60% i medicinbolaget – efter nytt emissionsbesked
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant