Fotograf: Visit Sweden/YouTube

Sverige blev just först i världen med ännu ett digitalt genidrag

Efter succén med The Swedish Number - här är Sveriges nya digitala genidrag.

Kampanjen "The Swedish Number" hade som syfte att främja den svenska turistnäringen.

Kampanjen visade sig bli ett digitalt genidrag; den uppnådde 9,3 interaktioner världen över, prisades på världsmästerskapet i marknadsföring och omnämndes till och med av den dåvarande amerikanska presidenten Barack Obama.

Sedan dess har jakten på nya och kreativa marknadsföringskampanjer pågått.

Nu har turistorganisationen Visit Sweden dragit igång en kampanj som utgår från Allemansrätten – lagen som låter dig fritt göra mer eller mindre vad du vill i den svenska naturen.

Genom att lista Sverige på Airbnb framhäver turistorganisationen det faktum att den som besöker Sverige får bo var som helst i naturen och använda alla dess tillgångar – helt gratis.

"Svenskar. Ibland tror jag inte att de är medvetna om vilken tur de har." uttryckte Natalia Brzezinki – som bosatte sig i Sverige 2011och idag är VD för Brilliant Minds och Symposium Stockholm - till stöd för projektet.

Inom ramen för kampanjen har nio inspirerande exempel från den svenska naturen publicerats på bostadsdelningssiten.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.