Panka hemmamorsan från finska landsbygden tjänade miljoner på att ta över en global marknad – här är hennes nya satsning

Finska hemmamorsan som erövrat en global marknad kliver nu in på oväntad svensk mark.

Heli Kurjanen, som med hjälp av ett gäng kvinnor tagit sin menskopp Lunette från en liten by sextio kilometer utanför finska Tammerfors till jordens alla hörn, kliver nu in på lite oväntad svensk mark.

"Att samarbeta med ett bolag som Monki är något jag drömt om i flera år. Monki delar vår mission att ha en ärlig och inspirerande dialog om mens så att vi kan lyfta fram det på ett positivt sätt och ändra världen en kopp i taget", säger Heli Kurjanen, vd och grundare till Lunette, i ett pressmeddelande.

H&M-ägda Monki kommer att sälja en begränsad specialutgåva av Lunette i rosa i utvalda butiker och på nätet från mitten av juli.

Tillsammans med Lunette donerar Monki 5000 menskoppar till The Cup Foundation för att stötta organisationens viktiga arbete.

The Cup Foundation är en ideell organisation med uppdraget att utbilda och stärka kvinnor som lever i en utsatt miljö i Kenya. Samarbetet ger kvinnor i området en möjlighet att hantera sin menstruation på ett säkert och hygieniskt sätt.

"Att stärka kvinnor är en grundsten i allt vi gör på Monki så jag är väldigt stolt över vårt samarbete med Lunette och The Cup Foundation. Det är fantastiskt att få vara med och ge tillgång till material och undervisning kring mens för unga kvinnor i Kenya", säger Lea Rytz Goldman, Managing Director på Monki, i ett pressmeddelande.

Redan idag är Lunette med en försäljning på cirka 35 miljoner kronor ledande i Europa men planerar att med hjälp av ökade resurser på sälj och marknadsföring i USA snart bli störst även där.

"Idag finns det kopior av vår produkt, men ändringar som vi gjort i designen har varit rätt rejäla. Vi har den lättaste koppen att såväl använda som att rengöra. Den är lite dyrare än våra konkurrenter men så tillverkar vi dem fortfarande i Finland med hög kvalitet", säger Heli Kurjanen till VA.se. (länk)

Redan från start hade Heli Kurjanen ett tydligt fokus på att förenkla kvinnors liv men också på att tvätta bort mensens tabustämpel och ta fram produkter som var snälla mot både miljön och plånboken. Förpackningen är gjord av komposterbart material och de som packar jobbar för en organisation för handikappade i Tammerfors.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  3. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  4. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  5. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  1. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  2. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  3. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  4. Imorgon håller Apple årets event – här är vad vi vet om de nya prylarna
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant