Panka hemmamorsan från finska landsbygden tjänade miljoner på att ta över en global marknad – här är hennes nya satsning

Finska hemmamorsan som erövrat en global marknad kliver nu in på oväntad svensk mark.

Heli Kurjanen, som med hjälp av ett gäng kvinnor tagit sin menskopp Lunette från en liten by sextio kilometer utanför finska Tammerfors till jordens alla hörn, kliver nu in på lite oväntad svensk mark.

"Att samarbeta med ett bolag som Monki är något jag drömt om i flera år. Monki delar vår mission att ha en ärlig och inspirerande dialog om mens så att vi kan lyfta fram det på ett positivt sätt och ändra världen en kopp i taget", säger Heli Kurjanen, vd och grundare till Lunette, i ett pressmeddelande.

H&M-ägda Monki kommer att sälja en begränsad specialutgåva av Lunette i rosa i utvalda butiker och på nätet från mitten av juli.

Tillsammans med Lunette donerar Monki 5000 menskoppar till The Cup Foundation för att stötta organisationens viktiga arbete.

The Cup Foundation är en ideell organisation med uppdraget att utbilda och stärka kvinnor som lever i en utsatt miljö i Kenya. Samarbetet ger kvinnor i området en möjlighet att hantera sin menstruation på ett säkert och hygieniskt sätt.

"Att stärka kvinnor är en grundsten i allt vi gör på Monki så jag är väldigt stolt över vårt samarbete med Lunette och The Cup Foundation. Det är fantastiskt att få vara med och ge tillgång till material och undervisning kring mens för unga kvinnor i Kenya", säger Lea Rytz Goldman, Managing Director på Monki, i ett pressmeddelande.

Redan idag är Lunette med en försäljning på cirka 35 miljoner kronor ledande i Europa men planerar att med hjälp av ökade resurser på sälj och marknadsföring i USA snart bli störst även där.

"Idag finns det kopior av vår produkt, men ändringar som vi gjort i designen har varit rätt rejäla. Vi har den lättaste koppen att såväl använda som att rengöra. Den är lite dyrare än våra konkurrenter men så tillverkar vi dem fortfarande i Finland med hög kvalitet", säger Heli Kurjanen till VA.se. (länk)

Redan från start hade Heli Kurjanen ett tydligt fokus på att förenkla kvinnors liv men också på att tvätta bort mensens tabustämpel och ta fram produkter som var snälla mot både miljön och plånboken. Förpackningen är gjord av komposterbart material och de som packar jobbar för en organisation för handikappade i Tammerfors.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  3. Inflationssiffran som Ingves absolut inte ville se – får kronan att falla brant
  4. Proffsen hissar varningsflagg: 5 aktier du uppmanas göra dig av med direkt
  5. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  1. Börsens 10 billigaste aktier – varav en har uppsida på 70%, enligt proffsen
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. SBAB: Räkna med att din bostad tappar i värde fram till 2022 – men kraschen uteblir
  5. FBI-agenten som fällde ”Wolf of Wall Street”: Verkligheten är mycket värre än i filmen

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.