Så fungerar de hemliga VIP-versionerna av Instagram, Tinder och Amazon – som bara modeller och miljonärer använder

De köper dyra prylar, resor och dejtar andra miljonärer – här hänger de rika på nätet.

Sociala medier och diverse dejtingappar är populära hos många, men alla använder inte samma version. Det finns nämligen appar som bara är till för ett väldigt exklusivt klientel – de riktigt rika. Så här funkar de hemliga apparna och sajterna som miljonärer använder, skriver CNBC.

Lyxshopping
De som lever bland lyx och flärd vänder sig till shopping-appen James Edition när de vill åt det bästa av det bästa. Appen – som profilerar sig som "världens största marknad för lyx" – och fixar allt från privatjets och lyxyachter till resor och häftiga aktiviteter.

Genom att söka bland diverse kategorier eller märken kan användaren få fram precis den produkt som önskas. För den som redan har allt och letar efter något som är utöver det vanliga finns även kategorin "extraordinärt". Där finns unika prylar som en krom-pläterad stol gjord på gamla AK-47:or, till exempel.

Instagram-kontot som är som gjort för skryt
Som om det inte räckte med att skryta på sitt vanliga konto finns en exklusiv app för de rika kidsen: Rich Kids. Här kan man, för ungefär 1 000 dollar i månaden, få tillgång till bilder som enbart är ämnade för de rika kidsens stoltserande över sina flotta liv. Den höga avgiften för att följa kontot är satt för att garantera att samtliga som hänger på där även är (mer eller mindre) rika.

Exklusiv dejting
Appen Tinder Select är en av de mer exklusiva. Den kan man inte bara ladda hem och gå med i, utan det krävs en inbjudan – antingen från Tinder eller från någon som redan är med. Urvalet görs utifrån kriterier baserat på utseende, status och förmögenhet.

Men för de superrika är inte ens Tinder Select bra nog. De vänder sig istället till appen Lyxy – som själva hävdar att hälften av användarna har en inkomst på ungefär en halv miljon dollar per år. Appen har dock fått ta emot en del kritik efter att de slängde ut över 40 000 medlemmar med motiveringen att de var "för fattiga, fula eller både och".


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.