Fotograf: Privat

Den osannolika historien om hur 2 svenskar kan dra in 500 miljoner per år – på att driva ketchup-fabrik i Ukraina

De båda kompisarna tog ett litet startkapital och en hel del jävlaranamma – och drog till Ukraina, drygt 20 år gamla. Här är deras resa till att bli ketchup-kungarna som drar in en halv miljard per år.

Mångårig konflikt med Ryssland, flera revolutioner och proteströrelser efter varandra, korruption i världsklass, ett främmande språk, dålig infrastruktur.

Testa Veckans Affärer Insights

Det här är en artikel från Veckans Affärer Insights - en digital premiumprodukt från Veckans Affärer. Veckans Affärer Insights är ditt nya inspirerande arbetsverktyg. Du som ännu inte är prenumerant kan prova gratis i 30 dagar!

Det finns många skäl att inte göra affärer med Ukraina. Johan Bodén och Carl Sturén har valt att inte hörsamma dem.

"Vi var så små när vi drog i gång det här", säger Johan Bodén.

Han var bara 22 år när han tillsammans med sin kompanjon hörde om i Ukraina. Landets bördiga svartjord var vida omtalad, hela Östeuropa behövde investeringar och de båda svenskarna var redan välmarinerade inom livsmedelsbranschen.

"Carl hade har hållit på med inläggningar och konserver och Johan med sylt och saft. Vi skilde på den söta fabriken i Kungsängen och den sura fabriken på Gotland", säger Carls pappa Lolo Sturén när vi ringer upp honom.

Johan Bodén bekräftar:

"Både Carl och jag växte upp i en företagar- och industrimiljö. Barnarbetskraft är ju inget som är bra, men tittar man på traditionella familjeföretagarmiljöer är det ganska vanligt att man börjar rätt tidigt i familjen. "

Men varför Ukraina? "Jag tyckte den svenska marknaden var väldigt etablerad, så vi började sourca vilda bär i Karelen. Av en händelse besökte jag och min far Ukraina 1993. Och i samband med att Carl muckade 1994 beslöt vi att satsa. "

Med sig till Ukraina hade de båda unga männen - som var morbror och systerson - stor äventyrslust, engagemang, jävlaranamma och runt 250 000 dollar. De började dammsuga nätverket och kom i kontakt med Tetrapakgiganten Hans Rausing.

"Dels har Hans Rausing väldigt lång erfarenhet, dels är han otroligt kunnig inom det ryska språket, citerar Pusjkins memoarer och så. Jag hade också hört ett föredrag på radio som hette 'Young man, go east! '", minns Johan Bodén.


Vill du läsa mer artiklar som den här? Testa VA Insights gratis i 30 dagar.

Maskiner kunde köpas in och tack vare sin ungdom flög de delvis under radarn hos förhärdade affärsmän och apparatjiki.

"Vi började så tidigt där borta och arbetade i en verksamhet som var väldigt viktig för landet. Dessutom var vi ganska oskyldiga, vi var ju så unga att myndighetspersoner i Ukraina kände en sorts ansvar för oss. "

I hierarkiska och auktoritära samhällen som Ukraina hjälper det att ha tumme med makten. Och duon hade redan sedan tidigare bjudit in Ukrainas dåvarande president Leonid Kutjma till fabriken. Han blev eld och lågor när han såg att svenskarna hade satt upp en sovjetisk armélastbil bestyckad med stora ketchupflaskor i stället för kryssningsrobotar på taket.

"Innan han blev president var han vd för Ukrainas största raketfabrik som tillverkade medel- och kortdistansraketer. Han fick höra om två galna svenskar och kom hit och tittade och gav oss ett starkt erkännande. "

Efter tolv år valde Hans Rausing att sälja sin del av Chumak. I stället togs Stockholmsbaserade East Capital och Ukrainabaserade Dragon Capital över två tredjedelar av ägandet.

FABRIKEN LIGGER i Kachovka i södra Ukraina. Redan efter att man kört av huvudvägen ser man flera andra industrier - underleverantörer, transportörer, avknoppningar och andra livsmedelsoch jordbruksföretag.

"Det är en otrolig spinoff runt Chumak. Det är svårt att föreställa sig", förklarar Lolo Sturén.

Verksamhetschefen Maksim Hamalij visar företagets många produkter: majonnäs, ketchup, pastasåser, inlagda gurkor och soltorkade tomater, barnmatspuréer, juicer. Och pasta, en allt populärare livrätt i det ekonomiskt ansatta Ukraina.

"Man brukar prata om spagettieffekten. Människor som inte har råd att köpa kött och fisk äter mera pasta", säger Johan Bodén.

Det är inte bara kriget mot ryssarna som orsakat det ekonomiska tappet - redan när tidigare presidenten Viktor Janukovytj avsattes kom det fram hur övervärderade Ukrainas finanser var och hur dålig ekonomin var i själva verket.

även Chumak har drabbats av krisen. "Vi hade en omsättning förra året på cirka 40 miljoner dollar. Räknat i ukrainska hryvnia har vi haft en ökning, men räknat i dollar har vi haft en nedgång på grund av devalveringen. År 2013 var till exempel vår omsättning runt 80 miljoner dollar", berättar Maksim Hamalij.

Chumak går på grund av valutan bra i ett ukrainskt perspektiv, men dåligt i ett internationellt. verksamheten tuffar på i god fart.

"ända sedan 1997 förser vi McDonald's i Ukraina, med gurka och olika såser. Och den verksamheten växer snabbt", säger Maksim Hamalij och fortsätter:

"Vi är tacksamma för att de spred sitt företagande till Ukraina och utvecklade det europeiska sättet att göra affärer här. Vi är stolta över att jobba på Chumak. "


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Sverige blev just först i världen med ännu ett digitalt genidrag
  2. Folk dömer dig på bara några sekunder – här är egenskaperna som räknas, enligt forskare
  3. Nu byter Klarna namn – och det kommer röra om rejält på bankmarknaden
  4. Volvos ägare köpte just upp Storbritanniens hetaste sportbilsmärke – det här ska de göra tillsammans
  5. Så kan två 25-åringar utan utbildning dra in upp till 80 000 kronor för varje bild de lägger upp på Instagram
  1. Nu lämnar Nordea Sverige - enligt uppgifter
  2. Nu byter Klarna namn – och det kommer röra om rejält på bankmarknaden
  3. 80-åriga mattesnillet knäckte Wall Street-koden – nu drar han in 1,2 miljarder varje månad
  4. "Det finns ingen bostadsbubbla - priserna fortsätter stiga i många år"
  5. ”Inte ens högutbildade kommer ha råd med bostad”

SENASTE VA

VA Karriär