Här är allt du behöver veta om Volvos okända fiasko – som nu tvingat fram drastiska åtgärder

Här är Volvo-fiaskot som få känner till.

För ett år sedan sålde Volvo komponentfabriken i Floby till indiska Amtek Group. Men affären skulle visa sig bli ett fiasko.

Nu har de återtagit kontrollen och letar efter nya ägare. Anledningen är en avbruten betalningsplan.

När försäljningen blev aktuell under 2015 framhölls Amteks goda förutsättningar att fortsätta utveckla och stärka Flobyfabrikens konkurrenskraft – tack vare dess globala och starka närvaro inom fordonsindustrin.  För Amteks del var köpet en del av en pågående globaliseringsstrategi.

”Man undrar om allt lades upp på bordet från början. Det som hänt är väldigt tråkigt även om det nu ser ut att lösa sig.” säger en källa till Dagens Industri.

Fabriken startades av Volvo 1957, och även om Volvo fortfarande är en stor kund, levereras komponenter till såväl Ford som Land Rover och Jaguar. Detta framhölls som en av anledningarna till försäljningen av fabriken som efteråt fick namnet Amtek Components Sweden.

Enligt Dagens Industri byggde uppgörelsen på att Volvo Cars hade fordringar på Amtek som skulle betalas inom en utstakad period. Ekonomiska problem och hög skuldsättning kom emellertid att få den indiska industrikoncernen att avyttra tillgångar utomlands och i samband med detta avbröts även betalningsplanen gentemot Volvo.

En extra bolagsstämma utlystes, och den gamla styrelsen med en indisk ordförande byttes ut.

På pappret står fortfarande den indiska industrikoncernens dotterbolag som ägare, men i och med att betalningsplanen bröts, klev Volvo återigen in och tog kontrollen. De letar nu efter nya köpare.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant