Fotograf: Canadian Music Week/YouTube

Doldisbolaget som älskas av popstjärnor är snart Sveriges nya unicorn – här får du snabbkoll

Här får du snabbkoll på svenska musikbolaget som hamnat i Spotifys skugga.

Den svenska musiktjänsten Kobalt Music, där den svenske teknikentreprenören Willard Ahdritz är en av frontfigurerna, har tagit in nytt kapital. 

Denna gång handlar det om 75 miljoner dollar, motsvarande 662 miljoner kronor, som har hämtats in från bland annat Hearst som ledde rundan. Pengarna ska gå till att skala upp sin royaltyaffär. Det skriver Recode.

Kobalt har haft en snabb tillväxt sedan 2012 då musiktjänsten lanserade en plattform som ger artister kontroll över sin musik, och hade innan senaste rundan redan tagit in 125 miljoner dollar. Med som investerare då fanns bland annat Google Ventures och Michael Dells privata riskkapitalbolag MSD Capital.

Bland bolagets delägare finns namn som Max Martin och Paul McCartney. 

Det senaste kapitaltillskottet ger en värdering på sammanlagt 700 miljoner dollar, säger bolaget till DI Digital. Det innebär att Kobalt nu närmar sig unicorn-status, det vill säga en värdering 1 miljard dollar.

Men bolaget är liksom Spotify ännu inte lönsamt, även om intäkterna ökat med 15 procent till 2,3 miljarder kronor, enligt DI Digital.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant