Så lyckades han vända svenska techbolagets fall - genom att ifrågasätta allt

Svenska techbolaget föll med 20 procent per år. Så lyckades nye vd:n vända kräftgången.

Hur lyckades svenska techbolaget Rebtel vända utvecklingen från att tappa 20 procent i omsättning årligen till att växa lika mycket? En viktig del av förklaringen stavas att nye vd:n Magnus Larsson vände upp och ned på hela affärsmodellen.

”Digitaliseringen gör att alla bolag måste fråga sig om man fortfarande säljer produkterna på ett relevant sätt. Vi har stöpt om Rebtel från ett webb-baserat telefonkort till ett appbolag”, säger Magnus Larsson.

Första åren såg ljusa ut efter att superentreprenören Hjalmar Winbladh grundat Rebtel 2006.

Snart började dock mörka orosmoln torna upp sig vid horisonten då meddelandeappar som Whatsapp gjorde sitt intåg.

Då Facebook senare köpte Whatsapp för 19 miljarder dollar 2014 tog det blott ett år innan användarna kunde ringa gratis. Det var nog ett smart drag med tanke på att Whatsapp mer än fördubblat antalet användare till 1 miljard användare sedan köpet.

Snart backade Rebtels försäljning med 20 procent per år.

Framtiden kunde säkerligen ha tett sig oviss om inte Comviqs dåvarande Sverigechef, Magnus Larsson tillsammans med bland annat förre kommersielle chefen från Tele2 Ryssland Johan Granlund, såg stora möjligheter.

Duon insåg bland annat att Rebtel satt fast i en föråldrad affärsmodell med att köpa sökord för marknadsföring och ta minuttaxa av kunder.

Efter en ”hisspitch” om att göra Rebtel till ett ”Netflix for international calling” gav grundaren Hjalmar Winbladh honom vd-posten - Hjalmar Winbladh har inte varit Rebtel-vd sedan 2008, utan var och är ordförande och storägare tillsammans med riskkapitalbolagen Balderton Capital och Index Ventures.

Likt Netflix och Spotify har Rebtel bland annat infört en affärsmodell där man tar ut en prenumerationsavgift på 10 dollar per månad för en tjänst som täcker cirka 60 procent av världen.

Rebtel har även introducerat appen Rebtel Activist där vem som helst kan tjäna pengar på att ragga kunder.
”Vi körde igång Rebtel Activist i Florida det tog ett halvår innan vi hade 5 000 som ville haka på. Nu är vi på väg att rulla ut i resten av USA och sedan övriga världen”.

Magnus Larsson menar att Rebtel Activist var ett sätt att närma sig målgruppen, utan att fastna i gamla tankebanor kring butiksförsäljning.

I dag har Rebtels kräftgång vänts till en tillväxt på cirka 20 procent per år. Senaste omsättningen landade på 80 miljoner dollar.

Efter att ha tagit över vd-posten för Rebtel 2015 valde Magnus Larsson också att flytta kontoret från Nacka Strand till innerstan för att enklare konkurrera med bolag som Spotify och Klarna om de allra hetaste talangerna.

Idag har 90 procent av personalstyrkan bytts ut och Rebtel består av cirka 80 personer från 30-talet länder.

”Det kan låta klyschigt, men man blir aldrig bättre än det team man har med sig på resan”.

Det är inte bara personalstyrkan som har stöpts om i grunden, utan detsamma gäller varumärket.

Magnus Larsson drev som Sverige-chef för Comviq igenom skiftet till ”Karims Värld” och insåg hur Rebtel behövde vässa sitt budskap ordentligt till en målgrupp på 250 miljoner människor som av olika anledningar årligen bor utanför sitt födelseland, enligt FN.

”Generellt sett är techbolag dåliga på att bygga varumärke då de mest har fokus på tekniken. Det intressanta med vår målgrupp är att de som borde få betala minst för att ringa hem oftast är de som får betala mest”.

Här tänker han bland annat på människor som har flytt konflikter som kriget i Syrien, men också personer som vill ringa nära och kära men får betala hög minuttaxa för internationella samtal.

Allra värst är det i länder som Nordkorea och Kuba, enligt Magnus Larsson. Men det kan det snart bli ändring på om Rebtel får som man vill.

”Man får inte glömma att telekom bara är bits & bytes. Teleoperatörerna äger visserligen näten, men internet gör att man inte kan räkna med att äga kundrelationen i framtiden. Det är som med oljeindustrin. Man bryr sig inte om vem som utvinner oljan”.

Rebtel slåss om en marknad värd 90 miljarder dollar.

På frågan hur Rebtel positionerar sig i förhållande till Skype svarar Magnus Larsson att man slipper att "boka träff" för att prata med varandra.

”Skype har en överlägsen marknadsandel och det är klart att det alltid finns många kunder som vill kunna ringa gratis. Vi är dock övertygade om att vår tjänst är så bra att man är beredd att betala för den”.

Han menar även att Rebtels marknadspotential inte bara ligger i att det inte har funnits så många människor på flykt sedan Andra Världskriget eller att den yngre generationen är öppen för att flytta omkring i världen, utan det finns även en tredje förklaring.

”Vi vill bygga den plattform som bäst servar den växande globala migrantmålgruppen. Vi har börjat med att lösa international calling, men det finns inget som pekar på att vi stannar där”.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant