Fotograf: Jenny Leyman

Svenska mattesnillet ska konkurrera ut Google Maps – här är hans senaste drag

När konkurrenterna satsar stora pengar har Jan Erik Solem hittat en billigare lösning. Och nu delar han med sig.

Att kartlägga världen genom crowdsourcing och konkurrera ut Google Streetview är mattesnillet Jan Erik Solems mål, Mapillary är hans verktyg och de hetaste riskkapitalbolagen, som Seqouia, hans finansiärer.

För till skillnad från konkurrenterna som satsat stora pengar på att låta bilar med fotoutrustning på taket köra omkring på gatorna låter Mapillary världens alla invånare göra jobbet. När de är på väg till jobbet, ute på joggingrundan eller på semester.

LÄS ÄVEN: Då: Sålde sitt bolag till Apple
Nu: Utmanar Google

I dag täcker Mapillarys bilder 2,5 miljoner kilometer av jordens alla vägar, cykelvägar och stigar. Vartenda skrymsle och vrå ska med. Med hjälp av gps, bildanalys och 3D-teknik kopplas bilderna samman så att det blir möjligt att se platsen i 360 grader, trots att de tagits av olika personer, med olika utrustning och vid olika tillfällen.

Men det är inte bara världens hetaste riskkapitalbolag som fått upp ögonen för Jan Erik Solems svulstiga ambitioner. Nu har de stora bilföretagen börjat höra av sig.

"Sedan ett halvår tillbaka har vi sett ett växande intresse från bilföretag som behöver vår data för att träna självkörande bilar", säger Jan Erik Solem.

En av de största begränsningarna för att förbättra säkerheten för självkörande bilar är nämligen bristen på träningsdata.

"Det finns ingen vettig data att träna bilarnas algoritmer på. Nuvarande dataset har inte tillräcklig variation och täckning för att vara användbara i riktiga tillämpningar. Därför släpper Mapillary idag världens största träningsdataset för igenkänning och bildanalys för AI i självkörande bilar."

Även om databasen kommer att släppas fritt för forskning hoppas Jan Erik Solem självklart att initiativet ska leda till fler kommersiella kontrakt när bilföretagen vill bygga in lösningen i sina produkter.

Han hoppas också att bilföretagen ska anta utmaningen att jämföra sina projekt med varandra i Mapillarys databas.

"Då kommer vi att kunna få en känsla för hur långt utvecklingen av självkörande bilar kommit och vilka system som är bäst på igenkänning."

Jan Erik Solem har bevisat sig förr. Förra gången slutande hans resa på 1 Infinite Loop i Cupertino. Där, på Apples huvudkontor, gjordes köpet av hans ansikts-igenkänningsbolag Polar Rose upp hösten 2010. För dryga 200 miljoner kronor blev tekniken en del av Apples bildhantering.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant