Här är 23 onödiga missar de flesta gör på jobbet – som saboterar karriären

Sabotera inte din karriär i onödan. 

7 vanliga misstag som saboterar dig på jobbet:
Det här är de 7 vanligaste misstagen smarta personer gör i karriären, enligt entreprenörer och forskare som Business Insider har pratat med. 

  1. Du tänker för mycket och gör för lite
    Klipska perfektionister fastnar lätt i detaljer istället för att färdigställa sitt projekt. "Smarta människor har så lätt för att tänka att de får det relativt svårare att GÖRA. Efterforskningar och planering är jättebra i måttliga doser, men kan ge farliga illusioner om framsteg", säger Silicon Valley-entreprenören Chris Yeh.
  2. Du följer flocken
    Toppstudenter från elituniversitet går gärna in i ett fåtal högprestigebranscher, därför att det är deras mått på att lyckas, menar skribenten Andrew Yang och pekar ut konsultande och finans. Istället för att följa sitt hjärta och hitta någonting unikt följer de strömmen.
  3. Du likställer utbildning med intelligens
    En examen från ett fint universitet är givetvis en prestation i sig. Men exemplen är många där personer utan någon examen överhuvudtaget är mer kvalificerade för ett jobb, menar sociologen Liz Pullen. Yrkeslivserfarenhet är svårt att lära sig i skolan.
  4. Du är för självständig och glömmer livlinorna
    Smarta människor kan försumma att utveckla en livlina som leder uppåt i goda stunder och hjälper i svåra stunder. Business Insiders bästa tips för att bygga en livlina är att systematiskt göra sällskap med de mest mogna, välvilliga och kompetenta människorna i din omgivning.
  5. Du slutar försöka
    De som har nått en viss nivå i kraft av sin intelligens kan lätt bli lata. "Den här sortens smarta personer slutar att utveckla sina naturliga talanger och faller till slut efter de som, trots att de har mindre talang, fortsatte öva", enligt entreprenören Lee Semel.
  6. Du tycker det är viktigast att alltid ha rätt 
    Många smarta personer har en farlig kombination av självfixering och logiskt tänkande. De beter sig som att det är positivt att alltid ha rätt. Det är det inte, menar Semel. Ett snabbt sätt att göra sig impopulär är att argumentera mot någons djupa övertygelser.
  7. Du undervärderar social förmåga
    Vissa förstår inte att intellektet bara är en av pusselbitarna för att nå framgångar och att personliga kontakter är ovärderliga i näringslivet. "De försöker aldrig förbättra sin sociala förmåga, lär sig nätverka eller göra reklam för sig själva, utan baktalar ofta de som är duktiga på detta.


8 vanliga misstag som saboterar ditt CV
Det är vissa irriterande misstag som ständigt återkommer på jobbsökandes CV:n. 

Det säger CV-proffset Tina Nicolai som driver karriärtjänsten Résume Writers’ Ink, och har sett över 40 000 CV:n under de senaste åren.

Gör du för många små misstag blir det lätt för rekryterare att lägga din ansökan åt sidan, oberoende av dina professionella meriter. Här är de största misstagen jobbsökare vanligtvis gör enligt Tina Nicolai, skriver Business Insider.

  1. Slarv
    ”Att vara slarvig är det största misstaget jobbsökare gör. De är inte uppmärksamma på detaljerna.”
  2. För långa sammanfattningar
    För många adjektiv, en formell ton och överdriven längd är gör att dina sammanfattningar börjar kännas som ett kapitel i en roman – när det är bättre att göra en kort och koncis punktlista med utvalda bedrifter.
  3. För många modeord
    Modeord, eller Buzzwords, är en lathetsfaktor enligt Tina Nicolai. Skriv inte att du ”tänker utanför boxen”, är en ”lagspelare” eller ”bra på att kommunicera” – förmedla det i mer unika ordalag så framkommer det att du faktiskt är en intressant kandidat med rätt egenskaper.
  4. Att skriva ”ansvarade för”
    ”Att skriva att du ansvarade för något kommunicerar för läsaren vad du borde ha utfört för uppgifter, men inte hur väl du gjorde det. Lägg ner några extra minuter på att förklara vad du åstadkom, inte vad du förväntades göra.
  5. För formellt
    Om du är alltför formell kommer du inte engagera personen som läser ditt CV, och hen får ingen bild av din personlighet.
  6. Använda en mall rakt av
    ”Mallar är tänkta som vägledning, och inte för att göra en exakt massproducerad kopia. Tänk på mallar som en kostym. Alla som bär en kostym anpassar den till sin personliga stil.”
  7. För mycket vitt tomrum
    ”Många jobbsökande använder antingen för mycket eller för lite tomt utrymme på sina CV:n.”
  8. Kontaktuppgifterna tar för mycket plats
    ”Koncentrera alla dina kontaktuppgifter till en rad.”

8 oproffsiga beteenden som saboterar din jobbintervju:
Att gå på intervjuer är en utmaning för de flesta. Har du någon gång undrat varför du aldrig fick det där jobbet du sökte? Här är några exempel på tabbar du kan ha gjort – och bör undvika i framtiden, enligt Business Insider.

  1. Du gör inte din hemläxa
    Arbetsgivaren lägger ofta märke till om du har läst på om tjänsten och företaget. Märks det att du har pluggat på visar det att du har ett genuint intresse för tjänsten.

  2. Du klär dig fel
    Det kan vara lite klurigt att veta vad man ska ha på sig ibland. Kommer du för slappt klädd ger det ett oseriöst intryck och är du för uppklädd kan det visa på att du inte har koll på arbetsplatsens kultur. Ta reda på vad som gäller och klä dig därefter.

  3. Du projicerar negativitet
    Om du inte tror på dig själv, eller är osäker, kan det leda till att du utstrålar en negativitet som arbetsgivaren känner av. Likväl är det viktigt att inte sprida negativ energi i form av skitsnack från tidigare arbetsplatser och kollegor.

  4. Du är för krävande
    De flesta vet hur viktigt det är att ställa frågor under intervjuer för att visa intresse, men vissa frågor som specifika personliga preferenser bör undvikas – då de får dig att verka vara ganska krävande.

  5. Du delar med dig av för mycket
    Eftersom man, till största delen, bara pratar om sig själv på intervjuer är det lätt hänt att man rycks med och avslöjar lite för mycket. Hoppa över barndomshistorier och håll dig till relevant information.

  6. Du avbryter
    Detta kan verka som en enkel regel, men det är en av de viktigaste. Om du har en tendens att avbryta folk, och i detta fall arbetsgivaren som intervjuar, visar det brist på respekt och tålamod. Det är faktorer som kan göra att du inte får jobbet.

  7. Du använder ett ovårdat språk
    Alla vet att det är dumt att svära. Men det är en del av mångas vardagliga språk vilket, gör att man kan tendera att glömma att anstränga sig extra på en intervju. Att använda fult språk ger ett dåligt intryck och kan ställa till med en hel del besvär.

  8. Du ger en alltför förskönad bild av verkligheten
    Visst är det så att många kryddar sina CV:n lite för att fånga arbetsgivarens uppmärksamhet lite extra, men om du blir tagen på bar gärning under intervjuns gång kan du säga tack och hej till jobbet. Var ärlig – det mesta kommer ändå komma upp till ytan förr eller senare.




Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant