Fotograf: Seth Wenig, Ryan/Flickr

McDonalds lanserade just ett stort samarbete med Uber – och branschen kommer aldrig bli sig lik igen

Gammalt möter nytt – och sätter en hel bransch i gungning.

McDonalds, som är gammal i gemet, är fortfarande i toppen när det kommer till snabbmat. Deras ständiga produktutveckling och nytänkande har gjort kedjan gott på sistone. McDonalds redovisade en stark delårsrapport för det första kvartalet 2017, där både resultatet och omsättningen blev bättre än väntat.

Nu satsar de på att genomföra det nya konceptet hemkörning på bred front, genom att göra gemensam sak med UberEats. Det rapporterar Entrepreneur.

Efter att ha testat ett samarbete med UberEats i liten skala USA blir denna snabbmatsdröm nu verklighet. Genom Ubers mat-app har kunderna kunnat beställa hem från över 200 restauranger i Florida – något som har visat sig vara ett lyckat experiment. Nu ska McDonalds lansera hemkörningen på bred front.

"Vi har haft en uppmuntrande start. Nu är vi inte längre i testläge – vi expanderar" säger Steve Easterbrook, vd för McDonalds, enligt Entrepreneur.

Detta är något som det redan finns hög efterfrågan på bland McDonalds enorma kundbas – så när den här bollen väl sätts i rullning finns alla möjligheter för en riktig dundersuccé, och en snabbmatsbransch som aldrig blir sig lik igen.

"En av våra största fördelar i förhållande till våra konkurrenter är att vi finns nära merparten av vår kundbas... nästan 75 procent av befolkningen i våra fem största marknader bor inom 5 kilometers avstånd till en McDonalds. Vi har dessutom över 20 års erfarenhet av hemleverans från vår marknad i Asien" säger Steve Easterbrook.

En annan fördel med hemleverans för McDonalds är att det mesta av deras mat redan konsumeras utanför restaurangen. Nu kan de helt enkelt ge kunderna det de alltid velat ha.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST