Här är genombrottet som kan lösa plastkrisen – med en osannolik men effektiv metod

Världen håller på att drunkna i plast – ett gäng forskare har hittat en oväntad metod för att lösa krisen.

Nya forskningsresultat visar att en liten fjärilslarv kan komma att bli en osannolik medhjälpare i kampen för att minska de enorma mängder plastavfall som människan producerar.

För den här larven är plast mat. Det är plastsorten polyeten, som står för cirka två femtedelar av världens plastproduktion  som larven till fjärilsarten Litet vaxmott är förtjust i.

Forskningsresultat, som nyligen publicerades i Current Biology, visar att 100 vaxmottslarver kan konsumera cirka 92 gram polyeten inom loppet av 12 timmar.

Vetenskapen känner sedan tidigare till att polyeten och andra plaster kan brytas ned av bakterier och svampkulturer. Men det går mycket långsamt; tre till sju månader i olika försök.

I den nya studien släppte forskare ett antal vaxmottslarver lösa på en polyetenduk och redan efter 40 minuter kunde man konstatera hål i duken.

Den nya upptäckten har fått stort genomslag i vetenskapsmedier. Nu hoppas forskarna bakom studien att resultaten på lång sikt ska kunna användas för att bryta ned mänskligt plastavfall.

Läs originalartikeln i Aktuell Hållbarhet.

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!