Fotograf: John Brock/TT/AP

Håller läskbranschen på att dö ut? Här är siffrorna som gör att Coca-Cola och andra jättar nu måste tänka om helt

Nu tvingas läskjättarna tänka om – men kommer det vara tillräckligt?

Det är tydligt att den globala konsumtionen av Coca-Cola minskar, och flaskvatten är nu mer populärt än läsk i USA. Här är siffrorna som visar att läskbranschen nu blir tvungna att tänka i nya banor.

  • Coca Colas försäljning av kolsyrade dricker minskade med 5,1 miljarder dollar under andra kvartalet i år, enligt Bloomberg. Även globalt minskar bolagets läskförsäljning.
  • Konsumtionen av läsk minskade med 1,2 procent i USA enligt den senaste mätningen 2015, skriver Business Insider.
  • Konsumtionen av läsk per kapita i USA är det lägsta på 31 år, enligt branschtidningen Beverage-Digest.
  • En stark trend blir synlig i kölvattnet på de fallande siffrorna för Coca-Cola; försäljningen av flaskvatten är nu för första gången större än läskförsäljningen. 


”Dryckesindustrin har genomgått en enorm förändring. Det faktum att flaskvatten nu framträder som nummer ett är en tydlig signal på att konsumenternas efterfrågan har förändrats i grunden” säger Michael Bellas, vd på konsultbolaget Beverage Marketing Corp, till Bloomberg.

Men samtidigt som läskförsäljningen sinar så växer dryckesindustrin överlag.

Nyckeln för läskjättar som Coca-Cola och Pepsi till att behålla sina starka marknadspositioner är alltså att satsa på andra drycker än läsk. Coca-Cola har insett behovet och har nu börjat investera i juicer, te och flaskvatten – samt en produktlinje med ekologiska aloe-vera drycker, skriver Business Insider.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.