Fotograf: Ikea Press

Är IKEA på väg att öppna en helt fristående restaurangkedja?

Ibland kan företag finna ny tillväxt på oväntade ställen. För Ikea har maten blivit en jätteaffär.  

Ett Ikea-besök är för många av oss inte fulländat förrän man fått i sig en tallrik husets köttbullar. Men att Ikeas skulle kunna spinna av en helt egen matkedja, det hade väl inte många kunnat tro?

En av tre kunder besöker numera Ikea bara för maten. Och för de som faktiskt handlar möbler, betyder en full mage också en full Ikea-kasse. 

“Vi har alltid kallat våra köttbullar för ‘den bästa soffsäljaren’,” säger Gerd Diewald, chef för Ikeas matverksamhet i USA till Fast Company, som gjort ett djupdyk i Ikea Foods framtidsplaner. 

“För det är väldigt svårt att göra affärer med hungriga kunder”, fortsätter han.

Nästan i smyg har Ikeas kantiner blivit så lukrativa att det nu talas om planer att utöka till självständiga restauranger i stadskärnor (utöver de planer man har att bygga fler möbelvaruhus i stadscentra), skriver Fast Company.  

Här är några av de saker som talar för att det kan bli verklighet.

Ikeas mat är en snabbt växande business

Förra året åt 650 miljoner människor i 48 länder Ikeas mat. De drygt 16 miljarder kronor Ikea-restaurangerna och matbutikerna drog in motsvarar redan omkring fem procent av koncernens totala intäkter.

Tillväxten gick nästan förbi företagets högsta chefer, mitt bland de skyhöga möbelintäkterna.

”Det kan låta konstigt, men vi märkte nästan inte [denna möjlighet]”, säger Ikea Foods vd Michael La Cour till Fast Company.

Jämfört med många andra matkedjors omsättning är alltså Ikea Food, som också innefattar matbutiken Swedish Food Market, en kraft att räkna med.  

Menyn är populär – och under konstant utveckling

I samband med matboomen har La Cours team gått igenom hela utbudet med samma tänk som Ikea för övrigt använder på möbelverksamheten.

En ”demokratisk design”-princip gör att menyerna ser trevliga ut och är av hög kvalitet och hållbara, skriver Fast Company.

Hållbarhetstänket har förutom kaffet och chokladen tillämpats på lax, med ett stort partnerskap med en ekologisk norsk laxodlare. Dessutom är Ikea nu Sveriges största exportör av lingon.

Ikea har lyckats tilltala alla sorters kunder genom att i hänsyn hälsotrenden, och skräddarsy menyerna efter område. År 2015 lanserades köttbullar för veganer, vilket ökade försäljningen i ”köttbullefamiljen” med 30 procent. I USA satsar man på en meny med hälften amerikanska rätter. Den stora hitten är revbensspjäll (”short-rib plate”).

USA har fått upp ögonen för Ikeas mat

USA har senaste åren blivit en nyckelmarknad för Ikea. Ikeas familjevänliga stämning och skräddarsydda menyer, som kombinerar skandinavisk husmanskost med amerikanska favoriter, hem i snabbmatsmeckat.

”Det är en upplevelse bara att gå dit, och det är det människor vill ha från ett restaurangbesök idag”, säger Bonnier Riggs, en restauranganalytiker till Fast Company.

Riggs beskriver att utbudet och de låga priserna ”är långt överlägset det många andra familjerestaurang-kedjor kan erbjuda”.

Dessutom gick Business Insider nyligen ut med artikel som hällde lovord över stora delar av menyn (på Ikea i Brooklyn), och kallar restaurangen ”ett av de mest underskattade restaurangkedjorna i USA.”  

Ikea har nyligen testat pop-up restauranger

Svenske möbeljätten har vid flera tillfällen gjort pop-up restauranger, som erbjudit köttbullar och andra delikatesser till kunder i storstäder som Paris, London, Toronto och Oslo. 

”Bara det faktum att vi inte behöver så många kvadratmeter för att göra ett kafé eller en restaurang gör det hela intressant,” säger La Cour.

När kommer McIkea?

Men om pop-up restaurangerna är tidiga tecken på en mer permanent satsning, eller bara ett marknadsföringsknep, återstår att se. Trots spekulationerna säger Ikea att dess mat endast serveras inom möbelbutikerna tills vidare.

”Även om vi har experimenterat med nya sätt att njuta av IKEAs mat [..] har inga beslut kring självständiga restauranger tagits ännu.”

Men Michael La Cours påstående till Fast Company vittnar däremot om höga ambitioner.

“Jag tror starkt på potentialen. Jag hoppas att inom några år kommer våra kunder att säga, ’IKEA är ett fantastiskt ställe för mat – och dessutom säljer de schyssta möbler.”

Så vem vet, i framtiden kanske behöver du inte ta dig hela vägen till en möbelbutik för att stilla ditt sug på köttbullar och mos á la Ikea.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär