94-åringens geniala uppfinning kan äntligen lösa elbilens stora problem

”Vissa av oss är sköldpaddor… vi kanske inte har räknat ut allt tills dess att vi är 30. Men sköldpaddorna fortsätter alltid framåt.”

Redan som 23-årig student på universitetet fick veteranen John Goodenough höra att han antagligen var för gammal för att göra karriär inom sitt ämnesområde fysik. Idag – flera decennier senare – fortsätter han visa att åldern inte har någon betydelse.

"Jag är gammal nog att veta att man inte kan stänga ditt sinne för nya idéer. Man måste testa alla olika möjligheter om man vill komma på något nytt. Vissa av oss är sköldpaddor... vi kanske inte har räknat ut allt tills dess att vi är 30. Men sköldpaddorna fortsätter alltid framåt." säger John Goodenough till New York Times.

Han var en del av den generation som fick åka runt i Henry Fords första bilmodeller. Efter att sedan ha blivit inspirerad av 70-talets oljekris fick han upp intresset för batteriernas funktion. Detta resulterade i att han uppfann litiumjonbatteriet – en innovation som gjorde att man fick plats med mycket styrka i en liten förpackning.

Även om hans succébatteri fortfarande används i merparten av alla våra tekniska prylar är John Goodenough inte helt övertygad om att det håller hela vägen. Han tror att litiumjonbatteriet löper för stor risk att explodera, är för dyrt och för svagt för dagens teknik.

Nu har han en ny, potentiellt revolutionerande uppfinning på gång – som ska tackla elbilens stora problem: att den fortfarande har svårt att konkurrera med bensinbilarna.

Goodenoughs lösning: ett billigt, lätt och säkert batteri som kan få en enorm betydelse för elbilens utveckling. Om batteriet uppnår sin fulla potential kan det även komma att innebära slutet för bensindrivna fordon. Därför har han länge strävat efter att förbättra det.

Tekniken i det nya batteriet bygger på ett sorts glas som kan ersätta flytande elektrolyter inuti batterier och därmed göra det säkrare, skriver New York Times.

"Det är viktigt att avvänja oss från vårt beroende av fossila bränslen. Om vi kan göra en elbil som skulle vara lika bekväm och billig som en förbränningsmotor skulle vi kunna bli av med koldioxid-utsläpp", säger John Goodenough.

94 år gammal och still going strong.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant