Här är 4 enkla steg som gör att ditt personliga brev ger 50% fler intervjuer

Copywriters använder den här metoden för att skriva övertygande.

Rekryterare kollar i snitt sex sekunder på ditt CV, enligt en undersökning, så om ditt personliga brev inte snabbt fångar uppmärksamheten riskerar du att ratas direkt – innan du ens hunnit presentera alla dina bästa sidor.

Det finns ett par enkla steg som copywriters använder för att skapa text som engagerar och får uppmärksamhet. När journalisten Lisa Siva använde den metoden ökade hennes respons och kallelser till intervjuer med 55 procent, skriver hon Bi usiness Insider.

1. Peka på problemet
Skriv inte en lång inledning om vem du är – rekryterare är ute efter den kandidat som kommer gynna företaget. Så börja med att peka på det problem som rekryteringen ska lösa, det hittar du om letar bland de arbetsuppgifter som listas i samband med anställningen.

2. Engagera
Skapa engagemang genom att peka på hur viktigt det är företaget att tackla problemet som rekryteringen ska lösa, och lista några konkreta exempel på kompetenser eller erfarenheter du har som gör att du är särskilt lämpad.

3. Erbjud en lösning
När du har pekat på problemet, och skapat engagemang kring det, presenterar du dig själv som lösningen.

4. Avsluta med självförtroende
Avsluta inte med en fras i stil med ”hoppas att få träffa er snart”, utan snarare ”jag ser fram emot att höra om era behov och hur jag kan bidra”.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är klart vanligaste jobbet som miljardärerna hade innan de blev snuskigt rika
  2. Svensk-brittiske miljardären: ”EU-kommissionen har lurat byxorna av Theresa May”
  3. Den ofrivilliga investeraren: ”Svor på att aldrig direktinvestera men kunde inte låta bli”
  4. Snoop Dogg investerar i Klarna – blir ansiktet utåt för svenska bankutmanaren
  5. Notan för nedstängningen i USA skenar: Bråket om muren har snart kostat mer än att bygga den
  1. Länsförsäkringar och Swedbank höjer bolåneräntor
  2. Uppgifter: Uppgörelse klar mellan S och mittenpartier
  3. Fick idén under sommarjobbet på McDonalds – nu tar hans bolag in en kvarts miljard
  4. Deras hajpade quiz-app lockar 100 000 svenskar dagligen – utan en krona i marknadsföring
  5. SBAB går mot strömmen och sänker bolåneräntor

För dig som prenumerant