ANNONS
Fotograf: Upplands Motor

Så undviker du de vanligaste misstagen när du väljer tjänstebil

Ett redskap, en förmån eller en investering? Tjänstebilen kan vara alla delar, beroende på företagets behov. Men det finns några allmängiltiga aspekter som är viktiga att ta i beaktning när man väljer bil.

Anders Hånberg är Key Account Manager på Upplands Motor och möter dagligen kunder som behöver hjälp att hitta rätt tjänste- eller förmånsbil. Kundernas behov är ofta vitt skilda, men Anders Hånberg pekar på ett antal punkter som alla bör ta hänsyn till i valet av bil – oavsett verksamhetstyp.

Upplands Motor

Upplands Motor är ett familjeföretag och en av Sveriges största privatägda återförsäljare med anläggningar i Uppsala, Arlandastad, Kista, Hammarby Sjöstad, Danderyd, Södertälje och Tierp. Företaget representerar Volvo, Renault, Ford, Dacia och Mercedes och erbjuder tjänstebilslösningar för både stora och små företag. Bolaget erbjuder sina verkstadskunder bland annat en personlig servicetekniker, möjlighet att själv välja servicetid samt frukost eller lunch och en arbetsplats under tiden bilen servas. Vi tror på riktigt bra service. Det gäller både dig och din bil.

Läs mer här.

"Det största misstaget många gör är att direkt titta på bilens prislapp, men den säger egentligen ingenting. En billigare bil kan i slutändan få en dyrare slutnota om man inte ser till den totala kostnaden för hela perioden som man har tänkt ha bilen", säger Anders Hånberg.

Han brukar istället råda sina kunder att börja titta på aspekter som säkerhet, miljöpåverkan, storlek, utrustning och hur enkelt det kommer bli att ha bilen ur ett serviceperspektiv.

"Utifrån det här kan du sedan ta fram de bästa förslagen och göra en totalkostnadsberäkning, TCO – total cost of ownership. Där kan vi se vad allt kommer att kosta per månad med service och underhåll, drivmedel, försäkringar och så vidare. Det är det som är den viktigaste prislappen, eftersom en till synes billigare bil kanske kostar mer i underhåll eller kräver specialservice och på så vis slutar på en högre totalkostnad eller innebär en osmidig drift".

Självklart vill man tänka på sina anställda i första hand, men för att göra en så bra affär som möjligt är det också viktigt att tänka steget längre – på bilens andrahandsvärde.

"Det kan vara lockande att välja en bil med en personlig prägel, men faktum är att du aldrig vet om den person som kör bilen i dag kanske slutar på företaget om några månader. Då ska bilen kunna passa en annan anställd som har helt andra preferenser och ett annat behov av utrustning och beskaffenheter. Det är viktigare att hitta en bra balans så att bilen, eller de bilmodeller man valt, kan passa så många som möjligt och att den på samma sätt är attraktiv att sälja vidare", säger Anders Hånberg.

Likaså är bilarna något som ska vara till hjälp för personalen och underlätta arbetet och vardagen, snarare än att vara ett hinder eller något som komplicerar arbetet.

"På Upplands Motor ser vi det som en självklarhet att ge våra kunder lika god service som vi ger bilarna. Därför är vi i våra partnerskap med företagen kontinuerliga rådgivare i stort och smått och kommer successivt med nya förslag och tjänster som underlättar våra kunders bilägande. Vi värnar om deras bästa, oavsett om det är företagets personal eller ekonomi det handlar om. Att välja vem du ingår partnerskap med ska vara lika viktigt som vilken bil du väljer", avslutar Anders Hånberg.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA