Fotograf: Henrik Montgomery/TT

Nu ska H&M lansera ett helt nytt lyxmärke – här är allt vi vet hittills

Det här behöver du veta om H&M:s helt nya varumärke.

Hennes & Mauritz tog rejält stryk på börsen efter att ha släppt årets första kvartalsrapport häromdagen. Vinsten på 3,2 miljarder kronor var bättre än väntat, men investerarna fokuserade på att försäljningssiffrorna i mars var en besvikelse och svag guidning för resten av året.

Men den mest intressanta nyheten, för de som inte är aktieägare, är att H&M nu har lanserat ett helt nytt varumärke.

I kvartalsrapporten introducerar vd:n Karl-Johan Persson Arket, bolagets första nya märke sedan & Other Stories.

I början på hösten kommer Arkets första butik att öppna i London, och samtidigt lanseras märket online på 18 europeiska marknader. Danmark får också en fysisk butik, precis före Sverige – andra fysiska butiker öppnar sedan i Bryssel och München.

Arket kommer sälja egna klädkollektioner för kvinnor, män och barn, samt inredning och några externa modevarumärken. Med Arket kommer H&M sikta in sig på ett lite lyxigare segment.

”Riktning och fokus kommer ligga på enkel, tidlös och funktionell design. Det kommer finnas produkter i ett brett spektrum av priser, men i ett något dyrare prissegment än H&M, med tyngdpunkt på material, funktion och passform” säger Karl-Johan Persson.

Vissa butiker kommer även inhysa ett kafé, där shoppare kan få en smak av det ”nya nordiska köket”, med fokus på kvalitetsingredienser och en hälsosam livsstil.

H&M har haft problem med svag försäljning på sistone – lanseringen av Arket kan ses som ett sätt att försöka hålla takten med större rivalen Inditex, som äger modekedjan Zara.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant