McDonald’s införde just den största menyförändringen sedan 70-talet

McDonald's försöker anpassa sig till en ny tid men är det här tillräckligt?

McDonald’s behöver förnya sin image, sitt varumärke och sin meny – för att fortsätta vara relevanta för nya generationer konsumenter. Interna larmrapporter pekar mot att millennial-generationen i stor utsträckning skippar snabbmatskedjan till förmån för alternativ som med högre kvalitet.

En taktik är att förbättra smaken på burgarna, genom att inte använda fryst kött.

Det har tidigare framkommit att McDonald’s har dragit igång ett pilotprogram på 328 McDonald’s restauranger i USA med färskt nötkött i burgarna, istället för fryst. Dessutom ska burgarna tillagas på beställning snarare än läggas på lager, enligt Inc.

Nu har McDonald’s sagt att de ska utöka användandet av färskt kött till att omfatta menyer på alla kedjans restauranger i hela USA. Samtliga Quarter Pounder-burgare kommer att tillagas direkt på beställning, och med färskt kött istället för fryst.

Quarter Pounder-burgaren introducerades på McDonald's meny i början på 70-talet.

”Vi har serverat den här burgaren sen 1973, och nu förändrar vi den. Det är stort” säger McDonald’s USA-chef Chris Kempczinski till Fortune.

Att genomföra en sådan menyförändring i stor skala är en utmaning. Till exempel behöver McDonald’s nu investera stora summor i att träna upp anställda i att väldigt noggrant iaktta extremt hårda hygienregler.

”[McDonalds] har lagt 18 månader på den här resan för att bli väldigt trygga med frågan om mathygien. Jag oroar mig inte för vad våra konkurrenter säger. När du är ledare spelar du i din egen liga, och vi spelar i vår egen liga” säger Chris Kempczinski till Fortune.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST