Här är svenska startupen med lika många användare som Spotify – men som snart går med vinst

De har pekats ut som Sveriges nästa unicorn – frågan är om de till och med lyckas gå med vinst innan Spotify gör det?

Svenska telefonboksappen Truecaller uppger att de har över 100 miljoner aktiva användare per månad, det vill säga lika mycket som Spotify.

Men liksom Spotify har Truecaller ännu inte gått med vinst – 2015 gick de med förlust på över 180 miljoner kronor, trots 600 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget bantade antalet anställda från 100 till 75, släppte tanken på en miljardvärdering och satsade på att lösa sitt stora problem – bristen på intäkter. Det skriver Di Digital.

2016 drog Truecaller in 50 miljoner kronor i intäkter, efter att ha sålt sin första annons i januari det året. 65 procent av användarna finns i Indien, så det är där de stora lanseringarna sker i första hand. När Truecaller idag släpper version 8 av appen då innehåller den till exempel en betaltjänst i stil med Swish för indiska användare – en högst relevant funktion efter att indiska staten plötsligt plockade bort 86 procent av landets kontanter ur cirkulation i höstas.

I år räknar Truecaller med att gå med vinst på månadsbasis, även om det inte är säkert att det blir vinst för hela 2017.

”Bolaget är i så pass bra skick finansiellt att vi inte behöver resa mer pengar. Organisationen och intäkterna kommer att växa”, säger medgrundaren Alan Mamedi till Di Digital.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.