Fotograf: Niharb/Flickr

Det här är Googles stora problem just nu – som får annonsörerna att fly

Är det här början på slutet för sökjättens dominans?

YouTube är världens största användardrivna online-video databas där över 400 timmars video som laddas upp varje minut. Samtidigt säger allt fler företag och annonsörer upp sitt avtal kring annonsering på plattformen, ett problem som trots löften om bättring saknar en enkel lösning.

Att Google och YouTube har det kämpigt har knappast undgått någon. De senaste veckornas avslöjanden om att reklamkampanjer visas tillsammans med terrorfilmen och hatkampanjer har fått en rad stora företag och organisationer att säga upp eller frysa sina annonsavtal. Hittills har det huvudsakligen rört sig om brittiska annonsörer, men nu börjar även amerikanska bolag se över avtalen med YouTube och Google.

Wall Street Journal rapporterar att annonser från företag som Coca Cola, Amazon och Microsoft fortfarande visas i samband med rasistiska, homofoba och antisemitiska budskap. 

Detta har fått företag som PepsiCo, Walmart, Starbucks och General Motors att dra tillbaka sina annonser. De gör det dessutom inte bara från YouTube, utan flera företag väljer att avsluta all sin annonsering med Google. Företagen menar att om Google inte har koll på sina egna kanaler, hur ska de då kunna kontrollera annonser i tredje-parts kanaler.

Det finns två huvudsakliga problem som gör det svårt att hitta en lösning för Google.

  1. YouTube har skapas med förutsättningarna att det är en ”safe-space” för individer att ladda upp lite vad som helst. Det finns mycket få restriktioner för vad som får laddas upp på YouTube, vilket gör att många radikala budskap hittat dit. Ett krafttag kring vad som får laddas upp riskerar att driva användare från plattformen då det inte längre går att ladda upp eller titta på vad som helst.

  2. Det finns enorma mängder data, och med den stora mängd som dagligen adderas till plattformen blir det i princip omöjligt att kontrollera så varje varumärkes annonser syns i ”rätt” sammanhang. AI i all ära, men hur ska AI kunna avgöra vad som är bra eller dåligt i det här sammanhanget?

    Google har meddelat att man avser skapa AI som kan kontrollera uppladdat material för ”offensive language and other content”. Men det går inte att automatiskt screena bort filmer baserat på vissa ord, eftersom såväl propagandafilmer som nyhetsrapportering använder samma ord.

    Det krävs därför AI på en nivå som ännu inte existerar, och utvecklingen kan ta flera år, år som Google inte har eftersom annonsörerna redan håller på att tappa förtroendet.

Hur Google ska ta sig ur den här rävsaxen är därför en svår fråga. Det finns såväl kulturella som tekniska utmaningar, där alla handlingar riskerar att driva iväg antingen användare eller annonsörer. 

Olyckligtvis behöver Google båda två för att kunna fortsätta driva en framgångsrik verksamhet. Kan det här vara början till slutet på Googles dominans?

Läs Dagensanalys.se för att alltid ha koll på det senaste i din digitala vardag.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  4. Bud på småbolaget får aktien att tokrusa – när börsen hankar sig över nollan
  5. Greta spränger drömgräns, skrotat BNP-mått och världens viktigaste affärsidéer – har du koll på vad som hänt i VA:s värld?
  1. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  2. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  3. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  4. Han gjorde som Musk fast decennier tidigare – kusliga likheter mellan dagens superentreprenör och Howard Hughes
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.