De 7 vanligaste misstagen när du nätverkar – och hur du undviker dem

Du har mycket att vinna på att nätverka, men det är inte alltid så lätt så här undviker du de värsta misstagen. 

Nätverkandet är viktigt. Det ger dig bättre chans att hitta nya karriärmöjligheter (som inte finns på annonssidorna) och du kan erhålla värdefulla lärdomar och kontakter inom din industri.

Men de flesta av oss får faktiskt inte ut så mycket av vårt nätverkande. Det kan bero på en rad vanliga misstag, som resulterar i en krystad tillställning där du får mer ut av gratis mat och rödvin än människorna i rummet.

För att nätverkandet ska bära frukt krävs att du kliver ur din komfortzon och skapar personliga förbindelser på ett professionellt sätt.

Networking-experten Shawn Doyle har samlat de viktigaste punkterna , i Entrepreneur. 

De här beteendena kännetecknar dåligt nätverkande – och så undviker du dem:

Det handlar inte om dig

Nätverkandet är först och främst ett utbyte av information, kontakter och karriärmöjligheter. Låt inte dina samtal spåra ut i personliga åsikter och onödigt tjatter, utan var saklig och koncis. Tänk på att den du talar också vill få ut något av konversationen. Vad har du att erbjuda din motpart?

Du fastnar kvar i din egen grupp
Du känner redan dina kolleger. Målet med nätverkande är att vidga dina vyer, så se till att samla på dig visitkort från nya människor.

Du har ingen plan
Det här är ett vanligt misstag. Om du inte har gjort klart för dig vad du vill att nätverkandet ska resultera i, kommer din motpart inte heller kunna hjälpa dig.
Vill du få insikt i en ny bransch eller ett företag? Kartlägg gärna i förväg de nyckelpersoner som du vet kommer att delta, och bekanta dig med dem.

Du har inte konversationer som skapar en förbindelse
Det är ytterst viktigt att finna balans mellan det professionella och emotionella. Människor kommer inte minnas dig efter eventet om du inte lyckas ge ett bra och avslappnat intryck. De gamla tricksen gäller: visa med ditt kroppspråk och din röst att du är genuint intresserad.

De vet inte hur man hälsar och engagerar
Det märks av väldigt fort om du undviker folk. Även om det kan ta emot, bör du kunna bryta isen på ett smidigt sätt. Om du ansluter dig till en pågående konversation: avbryt inte. Vänta istället in rätt läge att introducera dig.

De vet inte när du ska sluta prata
Doyle menar att det skiljer en hårtunn linje mellan självsjäkerhet och arrogans. Om du talar för mycket om dig själv kommer du att stöta ifrån dig folk. Ställ istället mer frågor, och be andra att dela med sig.

Du övar inte
Nätverkandet handlar om träning, så ge inte upp. När du bemästrar de ovanstående tricksen kommer du att ha en tillgång som håller hela livet.

 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ”Du blir en bättre människa på berget” – möt entreprenörerna som kombinerar jobb med äventyr
  2. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  3. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  4. Frankrikes rikaste rycker ut med miljarder till brandhärjade Notre-Dame
  5. Kraftiga kursrörelser i dagens rapportbolag – Avanza rasar 8%

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.