Anna Wikland Fotograf: Lindsten/Nilsson

Svenska Google-chefen: ”Vi spenderar så mycket tid på jobbet – det är viktigt att vi har roligt”

Fem år i USA lärde Anna Wikland att sälja sig själv. Nu säljer hon svenskt innovationstänk till Google – hon har bara tre led mellan sig själv och sökjättens vd Sundar Pichai.

Att Google är ett mäktigt bolag i världen är väl ingen som ifrågasätter. Men hur mäktigt är Sverige på Google?

Anna Wikland, Sverigechef sedan april 2016, beskriver sitt bolag som Googles "innovationshub för kommunikationsprodukter":

"Vi har ett stort ingenjörsteam som utvecklar mycket för den globala marknaden. Det görs absolut innovationer här, men strategin sätts globalt."

Hon exemplifierar med Duo, Googles chattapp:

"Idén till den föddes här och den har till stor del utvecklats i Sverige."

Att Sverige står för innovationerna ser hon som "ett kvitto på att Sverige har många talanger inom kommunikationsproduktion". Att kommunikation är en verksamhet som ger makt torde inte heller ifrågasättas av särskilt många.

"För mig är makt positivt. Att kunna påverka i positiv riktning, bygga en kultur som driver medarbetare framåt, att driva digital utveckling i Sverige", säger Anna Wikland.
Hon berättar engagerat om ett Almiprojekt som Google är samarbetspartner i, Digitalakademin:

"Den största anledningen till att inte fler företag tar sina bolag online är att de inte har tillräcklig kunskap om digitala verktyg. Gratis utbildning har gjort att fler har kunnat göra sina bolag digitala. Det yttersta syftet är förstås att stärka deras konkurrenskraft och i förlängningen den svenska exporten."

Själv startade hon sin karriär i USA. Hon pluggade och jobbade fem år i Los Angeles.

"Tiden i USA har varit en viktig del av mitt liv och präglat mig mycket. De har en härlig inställning till försäljning, som jag haft nytta av som ung tjej när det gäller att kunna sälja in sig själv."

Bland annat upplevde hon den nyttan när hon flyttade hem 2006 och stod inför valet mellan att bli pr-chef på ett stort bolag eller att gå in i ett litet digitalt annonsförmedlarstartupbolag.

Startupen Keybroker vann och där jobbade hon till 2014 när hon slutade som vd och började på Google.

"Jag har åren i USA att tacka för att jag vågade ta det steget och även köra på så mycket med Keybroker."

Något annat hon haft glädje av är mentorn Gunnel Duveblad, som hon fick via Veckans Affärers mentorsprogram 2009.

"Vi har fortfarande kontakt och hon är oerhört viktig för mig", säger Anna Wikland.

Hur leder du?
"Jag försöker ha ett rakt och personligt ledarskap med tydliga mål och ge människor stor frihet att nå dem på ett sätt som fungerar för dem. Jag vill vara en inspirerande energigivare."

"Medarbetarna är det viktigaste vi har. Vi spenderar så mycket tid på jobbet att det är viktigt att gå hit och känna att vi har roligt."

Vad ger dig energi?
"Mina två barn!"

Men förutom tid för familjen och fysisk träning är det nog ändå jobbet i sig:

"Jag tycker om att bygga team, hitta rätt konstellation och se dem utvecklas i sina roller. Och att driva resultat, jag är en otrolig tävlingsmänniska. Den digitala utvecklingen är så oerhört intressant. Jag får energi av att vara en del av den och påverka." 


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA