Mia Brunell Livfors Fotograf: Lindström/Nilsson

Näringslivets mäktigaste kvinnor 2017: Direktörerna

1. Mia Brunell Livfors
Ålder: 51 Vd: Axel Johnson

"Jag är en skelögd nomad, med ett öga här och nu – och ett på framtiden"

2. Azita Shariati
Ålder: 49 Vd: Sodexo

Genom att göra jämställdhet till en ledningsfråga med kvartalsvisa mål lyckades hon på fem år uppnå precis det. Näringslivets mäktigaste kvinna 2015 är dock inte nöjd, utan blickar vidare mot hur samhället kan speglas utifrån andra aspekter.

3. Helena Helmersson
Ålder: 43 Global produktionschef: H&M

Den före detta hållbarhetschefen driver fortsatt agendan framåt sedan hon 2014 utsågs till Näringslivets mäktigaste kvinna. Hon har som målsättning att integrera hållbarhetstänket i hela leverantörskedjan i ett av världens största konfektionsföretag.

4. Ann Carlsson
Ålder: 43 Vd: Apoteket

Produkter som inte håller måttet plockas bort från hyllorna, oavsett hur bra de säljer. På en avreglerad marknad ser hon markeringen på hållbarhetsområdet som en attraktionskraft för såväl kunder som personal.

5. Helena Saxon
Ålder: 46 Finansdirektör: Investor

Karriären inledde hon som finansanalytiker på Goldman Sachs. I dag är hon finansdirektör för Wallenbergs maktbolag och sitter i styrelserna för SEB, Gambro, Aleris och Sobi.

6. Sonat Burman Olsson
Ålder: 58 Koncernchef: Coop

Kooperationen förlorade marknadsandelar och drev en butiksrörelse som inte genererat vinst sedan 1970-talet. På knappt tre år har hon vänt siffrorna till svarta och gjort e-handelstillväxten bäst i branschen.

7. Hélène Barnekow
Ålder: 52 Sverigechef: Telia

Efter en internationell chefskarriär blev Telia hennes första riktiga Sverigejobb. Under företagets pågående förändringsresa står hennes filosofi fast: det ska vara rutiner och ordning, men lite kaos.

8. Magdalena Gerger
Ålder: 53 Vd: Systembolaget

Målet för monopolföretaget är synner­ligen ambitiöst: att vara världens bästa bolag på service. Hon är på god väg, för fjärde året i rad mottog de utmärkelsen "Bäst på service i Sverige".

9. Annika Viklund
Ålder: 50 Senior vice president distribution: Vattenfall

Efter några tuffa år ser hon mångfald som en del av lösningen på det traditionella bolagets affärsproblem. Hon menar att om Vattenfall vill lyckas med förändring krävs alla typer av förmågor.

10. Petra Einarsson
Ålder: 49 Vd: Sandvik Materials Technology

Redan innan hon avslutat universitetsstudierna sökte hon en traineetjänst och vid 23 års ålder var hon redovisningschef. Det ryktas också om att Sandvik planerar en avknoppning och särnotering av hennes affärsområde – då skulle hon också kunna bli börs-vd.

11. Emma Stjernlöf
Ålder: 37 Brand director Norden: Adidas

Träningskläderna har hon tagit från gymmet till Stureplan – något hon ser som en demokratisering av modet. Själv har hon avancerat från Smedjebacken till titeln "Mäktigast i svenskt herrmode". Hennes målsättning är annars att attrahera fler kvinnor till ett traditionellt manligt varumärke.

12. Maria-Pia Hope
Ålder: 47 Vd: Vinge

Utbildningen vid Harvard och den mångåriga erfarenheten från finansvärlden tog henne till en position få kvinnor inom hennes bransch når. Målet är att varannan ny delägare som byrån rekryterar ska vara kvinna.

13. Monica Lingegård
Ålder: 54 Vd: Samhall

Stora delar av hennes arbete för Sveriges största arbetsgivare har fokuserats kring varumärkesbyggandet. Att fråga sig varför företaget finns menar hon ger många indikationer på hur man bör arbeta hållbart.

14. Carola Lemne
Ålder: 58 Vd: Svenskt Näringsliv

Vid rekordung ålder tog hon sig an läkarlinjen för att sedan göra karriär inom läkemedelsbranschen. I dag är hon ett känt ansikte som varnar för en ny underklass och lobbar för fler enkla jobb.

15. Karin Falk
Ålder: 51 Senior vice president customer & service: Volvo Trucks

Under året omorganiserades Volvo till en varumärkesbaserad organisation där hon på ledningsnivå ansvarar för såväl eftermarknad som tjänster.

16. Anna Malmhake
Ålder: 50 Vd: The Absolut Company

Vd:n för Sveriges största internationella varumärkesföretag som bevarar statusen genom att vara den man är. Omdefinierar man sig i varje land menar hon att det finns en risk att man tappar det man står för.

17. Susanne Ehnbåge
Ålder: 37 Vd: Netonnet Group

I en prispressad och överetablerad bransch strävar hon efter att förändra hur försäljningen bedrivs mot en ny mer välinformerad kund. Hon står inför uppdraget att slå ihop Netonnet med Siba och förbereda bolaget för börsen.

18. Cindy Andersen
Ålder: 35 Affärsområdeschef: Ikea

De senaste nio åren har hon klättrat stadigt inom koncernen. Under året tog hon ytterligare ett kliv uppåt då hon lämnade barnavdelningen bakom sig till förmån för en mer vuxen sådan: köks- och matsalsinredning. 


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.