4 av 5 millennials har aldrig ätit en Big Mac – ”varumärket kommer dö ut”

Millennial-generationen ratar snabbmatsjätten. Nu fruktar McDonald’s franchisetagare det värsta.

McDonalds försäljning av burgare har i princip legat still under de senaste åren.

Trenden pekar på att millenials, eller generation Y som de också kallas, ratar McDonalds burgare till förmån för gourmet-alternativ. Snabbmatsjättens frysta burgare tycks helt enkelt inte bra nog för unga hipsters.

Big Mac-burgaren ”är inte så relevant längre” står det i ett internt memo som skickades ut i somras, rapporterar Wall Street Journal. Det står även att endast 20 procent av millenials ens har testat en Big Mac.

McDonalds strategi har i flera decennier varit att prioritera fart och låga priser – nu verkar det inte fungera längre. Snabbmatsjättens framtid i stor mån kan hänga på hur väl de lyckas nå ut till en ny generation konsumenter.

Och kedjans franchisetagare är oroliga. Det visar en rapport från storbanken Nomura.

"Ingenting förändras… Runt 30 procent av operatörerna på marknaden är nära konkurs nu" säger en franchisetagare uppgivet i rapporten. "Runt 30 procent av operatörerna på marknaden är nära konkurs nu."

En annan franchisetagare uppger att ”vd:n sår fröna som kommer leda till vår död. Vårt system bygger på snabbhet, och det systemet kan snart helt vara utdött."

Många av de tillfrågade franchisetagarna passade även på att kritisera McDonald's ledning. De menar att de nya initiativen som ska locka tillbaka kunderna, som frukost hela dagen och digitala beställningsstationer, bara är en distraktion för att slippa fokusera på de verkliga problemen - kvalitén på kedjans mat och kundservice.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA