Fotograf: Björn Larsson Roswall

Här är hajpade Fingerprints nya produkt – men nu får de tuff konkurrens

Den nya sensorn ska göra det lätt att använda mobilen med bara en hand. Men nu får Fingerprints tuff konkurrens om största kunden.

Det marknadsledande svenska biometribolaget Fingerprint Cards lanserar idag den nya sensorn FPC SenseTouch(TM), som blir den sjunde i produktportföljen – produkten ska underlätta enhandshantering av mobilen.

"Tack vare FPC SenseTouch kan fingeravtryckssensorerna känna av och reagera på hur hårt man trycker. Med FPC SenseTouch kan användarna till exempel genom en hård fingertryckning öppna ett meddelande och trycka mjukt för att starta en viss app” säger Lina Andolf-Orup, Product Marketing Manager på Fingerprints.

Men det har inte varit någon rolig start på 2017 för det svenska succébolaget; aktien har gått ner 20 procent sedan årsskiftet – och nu verkar det som att de kommer få konkurrens från en prispressande kinesisk uppstickare.

Fingerprint Cards fingeravtryckssensor FPC1268 finns med i Huaweis nyaP10-serie som lanserades på söndagen i samband med telekommässan i Barcelona.

Huawei är Fingerprints största kund – därför är det en prestigeförlust att de nu inte är ensamma om att leverera sensorer till Huaweis nya telefoner, skriver Di.

I ett pressmeddelande på söndagen skriver Fingerprints kinesiska konkurrent Goodix att bolaget ska leverera sin sensor IFS ("Invisible Fingerprint Sensor") till Huawei P10 & P10 Plus.

Det har sedan åtminstone i höstas spekulerats i Huawei ska börja använda sig av så kallad dual sourcing, det vill säga använda fler än en leverantör av fingeravtryckssensorer.

Fingerprints räknar med en försäljning på mellan 7,5 och 9,5 miljarder kronor för 2017, med en kraftigt reducerad försäljning under första kvartalet i år.

Följ Fingerprint aktie på VA Finans.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant