Vill du tjäna pengar på dig själv? – så här bygger du ett personligt varumärke som drar in miljoner

Många spenderar mycket tid med att spåna på storslagna idéer som har potential att bli framgångsrika företag och guldgruvor. Men ibland behöver du inte dra det så långt.

Idag är ett personligt varumärke nyckeln till framgång för många. Du själv är din viktigaste och bästa resurs för att bygga ett starkt sådant.

Här är alla nödvändiga steg du behöver ta för att få ordentligt med klirr i kassan genom ditt personliga varumärke, enligt experten Timothy Sykes tips i Entrepreneur.

1. Lär dig allt du kan
Hitta en nisch genom att vidga dina vyer och tänka utanför dina egna ramar. Lär dig så mycket du kan och bli expert inom ditt område. Detta kan ta flera år, men det är viktigt att du har tålamod och inte agerar expert innan du är redo – då kan det slå tillbaka på dig själv.

2. Dela med dig av din expertis gratis
Ingen kommer betala en okänd person som påstår sig vara en expert. I början gäller det att kostnadsfritt dela med dig av dina kunskaper. Använd sociala medier för att visa upp hur mycket du kan. Youtube är en bra kanal för att nå ut med kortare utbildningsfilmer. Börja även blogga och tweeta insiktsfulla inlägg som erbjuder relevant information.

3. Skapa en produkt eller tjänst som faktiskt går att sälja
Gör något konkret av din kunskap. Om du verkligen vill börja tjäna pengar på ditt personliga varumärke är det en utmärkt idé att visa andra som är intresserade av ditt expertisområde hur man tar sig dit. Om du till exempel är en riktig fena på att flippa hus kan du skapa en produkt eller tjänst som hjälper andra att bli lika bra som du. Visa sedan upp den i sociala medier och tryck på att din framgång är en slags rekommendation till varför den skulle fungera – det kan inspirera andra.

4. Anpassa dina produkter
Nu när det börjar ta fart, och andra aspirerar till att bli experter precis som du, är det viktigt att se möjligheterna mitt i all uppståndelse. Anpassa priserna baserat på efterfrågan (och motivera varför priset är högre). Uppdatera och förnya också innehållet – ju mer, desto bättre. Genom att göra detta kan du motivera din prissättning på ett bättre sätt.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium