Fotograf: Joel Holland/Facebook

30-årige entreprenören som ökar med 200% – så tjänar han miljoner på resande fot

Vill du tjäna pengar och se världen utan att bränna ut dig själv? Här är entreprenören som lyckas göra det många bara drömmer om.

Du kanske känner dig trött och oinspirerad på jobbet, så här en mulen eftermiddag i februari? Att kombinera nytta med nöje behöver inte vara en omöjlighet – det gäller bara att vara kreativ.

När Joel Holland slutade universitetet blev han erbjuden ett välavlönat jobb på Wall Street, men nobbade erbjudandet när han insåg att entreprenörslivet kallade; han ville starta något eget från grunden.

"Alla sa till mig att ta jobbet, spara in lite pengar och sedan starta företaget, men jag kände att om jag inte gör det redan nu skulle det blivit allt mindre troligt i framtiden" säger Joel Holland till CNBC.

Han startade istället företaget Videoblocks, en leverantör av arkiv-video och bilder. Idag är det en av de hetaste digitala mediaföretagen på marknaden och utmanar jättar som Shutterstock, Getty och Pond5. Videoblocks intäkter uppgår idag till över 20 miljoner dollar, och företaget har växt med 214 procent på tre år, skriver CNBC.

Men även om Videoblocks nådde snabba framgångar, och Joel Holland kunde anställa folk hade han fortfarande svårt – precis som många egenföretagare – att släppa taget och delegera ansvar. 2010 ökade intäkterna från en till fyra miljoner dollar på två år, men Holland gick samtidigt in i väggen.

"Jag jobbade 80 timmar i veckan och blev utbränd ganska fort. Jag var tvungen att komma ut ur kontoret och in i skogen."

Nu har Joel kommit på ett sätt att driva sitt företag på resande fot, och har hittills tagit sig igenom 43 av USAs delstater. Han gör det hela med hjälp av sin husvagn, skriver CNBC.

Alla åtaganden som har med jobb att göra är noggrant planerade – han påstår sig jobba bättre och ha fått över hundra timmar till övers för egen reflektion, något som har bidragit till företagets tillväxt. Att vara ute på vägarna har också gjort att han börjat prioritera rätt, något han inte lyckades med på kontoret.

"De saker du gör kommer att vara de absolut viktigaste. Du kommer att prata med dina investerare, göra pressintervjuer, upprätta partnerskap och svara på färre e-postmeddelanden – vilket har visat sig vara något positivt."

Alla har inte möjlighet att göra det Holland gör, men han menar att en längre roadtrip ändå kan göra underverk för kreativiteten.

"När du är i bilen i timmar tvingas du vara själv med dina egna tankar. När man kör genom områden där det inte finns någon service och ingenting på radion, blir det befriande att inte kunna göra något annat än att bara sitta där. Det är nästan en meditativ känsla."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant