ANNONS
Sanna Augustsson, marknads- och kommunikationschef på Ecster.

Så gör du för att få lojala e-handelskunder

Ecster ser till att säljföretagen får nöjda och återkommande kunder. Tricket är att erbjuda bättre köpupplevelser – oavsett kanal. 

Handeln utvecklas och förändras i snabb takt. Mobiltelefonen har blivit en viktig inköpskanal och idag är mobilanpassade sidor och omnikanalslösningar en självklar del av näthandeln. Enligt årliga E-barometern som ges ut av Postnord och Svensk Digital Handel, bedöms hela 31 procent av e-handelskonsumtionen det tredje kvartalet 2016 ha gått via mobiltelefonen. Mobilen tar plats i konsumenternas vardag på allt fler sätt och har blivit ett nytt sätt att fönstershoppa.

”I och med att våra konsumtionsvanor förändras, krävs en förbättring av köpupplevelsen både i fysisk butik och på nätet. Detta innefattar naturligtvis även betallösningarna. Den ökande konsumentmakten kräver att varje del av köpprocessen ses över, för att kunden ska återkomma för ett köp till”, säger Sanna Augustsson, marknads- och kommunikationschef för Ecster.

Ecster, som är en del av Handelsbankenkoncernen, lanserades i april år 2016 och erbjuder betaltjänster och lojalitetsprogram för såväl e-handeln som fysisk butik och konsumenter.

Ecster

Ecster ger företag möjlighet att ta betalt och få återkommande kunder – oavsett om affären sker digitalt eller i fysisk handel. För konsumenter skapar bolaget en bättre köpupplevelse, med produkter och tjänster som ger flexibilitet och bättre koll på vardagsekonomin.

Läs mer här: 

”Historiskt har näthandeln fokuserat på snabb konvertering i kassan. Idag finns ett stort intresse bland e-handlarna att hitta en aktör som tar hand om konsumenterna på bästa sätt både före, under och efter köpet. Vi samarbetar med tusentals handlare över hela Sverige och med 60 års erfarenhet av betallösningar har vi många insikter om konsumentens köpbeteenden”, säger Sanna Augustsson och tillägger:

”Idag utmanas handeln av minskade marginaler och ökad returhantering. Vi tror på att skapa bästa möjliga förutsättningar för handlaren att få nöjda återkommande kunder och på det sättet få lägre kostnader per köptillfälle och därmed en lönsam tillväxt på längre sikt”, säger Sanna Augustsson.

Med den nya kassalösningen Ecster Pay kan Ecster nu erbjuda handlarna en och samma leverantör för alla betalningar.

”Ecster Pay integreras direkt i butiken på nätet och är självklart responsiv för att möjliggöra den bästa användarupplevelsen. Kunden slussas aldrig vidare till en annan plats för betalning. Det gör att konsumenten enkelt kan fortsätta shoppa vidare om de vill. Ecster Pay kommunicerar med e-handelsplattformen och förstår vem det är som handlar. På så vis kan handlare som erbjuder lojalitetsprogram genom Ecster ge kunden möjlighet att samla bonuspoäng direkt i kassan. Ecster Pay är helt enkelt utformad för att skapa återkommande kunder till handlaren”, säger Sanna Augustsson.

Ecster Pay ger konsumenten bättre koll vid köptillfället. Konsumenten kan själv välja bland de vanligaste betalsätten, spara kortuppgifter och välja leveransadress.

Kassan kommer även ihåg vilket betalsätt kunden valde senast, vilket underlättar kundens nästa köp. Identifiering med Mobilt BankID innebär att köp sker lika enkelt som säkert i mobilen, plattan eller datorn.

”Många undersökningar visar att konsumenten upplever en osäkerhet när det går för snabbt i kassan. Om kunden står frågande efter köpet, skapas en negativ köpupplevelse vilket kan innebära att kunden väljer att handla någon annanstans nästa gång”, säger Sanna Augustsson.

Med en ökad konsumentmakt hamnar köpupplevelsen och hur konsumenten tas omhand före, under och inte minst, efter köpet i fokus. Sanna Augustsson menar att många handlare i allt större utsträckning inser att denna del av processen påverkar företagets eget varumärke.  Handlare bör tänka ett steg längre, kring vad just deras affär, oavsett om den finns på nätet eller är i fysisk butik, ger för känsla efter genomfört köp.  

”Jag tror att framtida konsumenter tar en förarplats, inte minst vad gäller betalsätt. De handlare som kan tillmötesgå kundernas behov och förväntningar, kommer att lyckas allra bäst”, avslutar Sanna Augustsson. 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant