Fotograf: Nordic Business Forum

Då: Blev nobbad av banken
Nu: Omsätter 130 miljoner per år, har aldrig lånat en krona

Ida Backlund hade en vinnande idé, men nobbades av banken. Idag omsätter hennes e-handelsimperium 130 miljoner om året.

Ida Backlund började bygga sin livslånga dröm genom att sälja löshår till kompisarna i Umeå.

I dag omsätter hennes globala e-handelsföretag Rapunzel över 100 miljoner kronor årligen. Bolaget har en halv miljon kunder i sextio länder och fyra salonger i Sverige. Allt utan att ha lånat en enda krona.

Backlunds intresse för löshår började tidigt.

"Jag använde hårförlängningar redan när jag var 12 år gammal, men hade svårt att hitta bra leverantörer av löshår. Det blev en uppenbarelse för mig, att ingen ännu hade skapat en global hårförlängnings-business" säger Backlund i ett samtal på Nordic Business Forum.

Dessutom hade hon den nödvändiga entreprenörsandan i benstommen för att göra visionen till verklighet.

Backlund startade eget 2007 tillsammans med dåvarande pojkvännen Stefan Löwgren. Hon jobbade två heltidsjobb i början, och allt återinvesterades i företaget, förutom en liten slant som gick till hyra och makaroner. Pojkvännen tog hand om inköp och logistik, medan Backlund skötte kundtjänst och marknadsföring.

När hon sökte om ett lån på 100 000 kronor för att ta Rapunzel till nästa steg sade fick hon nobben.

"Du är galen, ingen kommer vilja köpa din produkt" sade banktanten enligt Backlund.

Passionen och envisheten skulle behövas för att hålla drömmen vid liv. Men när företagets namnval blev klart, visste Backlund att hon hade alla ingredienserna för en global succé.

"Rapunzel är hämtat från sagan om en prinsessa med jättelångt hår. Då det namnet blev klart kände jag att allt föll på plats."

När expansionen tog fart, kunde hon vara bortrest upp till 200 dagar om året. Miljonintäkterna började snart trilla in allt eftersom Rapunzel slog igenom i allt fler länder, och antalet anställda ökade successivt.

Omsättningen ligger på 130 miljoner, och fortsätter att växa. Backlund har sagt att hennes målsättning för 2020 är 300 miljoner. Bland framtida produktlanseringsplaner finns tupéer för män – en trend hon tror kommer att öka framöver.

Medan Backlund inte tror att alla har vad som krävs för att bli en framgångsrik företagare, uppmuntrar hon unga att starta eget. Banklånet är inte nödvändigt idag. 

"Det som är bra idag, är att alla kan starta ett företag. Du behöver inte mycket pengar eller ens en unik idé för att komma igång. Du kan sälja skor, och slå igenom genom att marknadsföra dem bättre än konkurrenterna. Det är ganska lätt att komma igång, men givetvis krävs det enormt mycket arbete om verksamheten växer till ett storföretag" säger Backlund. 

Nyckeln till att lyckas som entreprenör är att jobba hårt och göra många misstag, enligt Backlund. 

"Framför allt måste man omge sig av ett team som tror på dig. Och du måste tro stenhårt på din egen grej. Kanske var det lite svårare i början att vara kvinna. Men när omsättningen blev omkring 20 miljoner, då ville folk hänga med mig" säger Backlund. 

Idag är hon inte längre operativt verksam, utan sitter i styrelsen och har riktat sitt fokus på att jobba som affärsängel – och investera i nya lovande entreprenörer.

Här är Ida Backlunds bästa entreprenörstips

  1. När du får en bra idé och du känner den där magkänslan som säger dig att det är rätt - kör på den och följ ditt hjärta. 
  2. Omge dig med människor som ger dig positiv energi. 
  3. Förbered dig på hårt jobb och många motgångar. 
  4. Var inte rädd för att misslyckas. Motgångarna lär du dig mest av och de gör dig starkare. 
  5. Det sägs att det krävs 5 000 timmar för att bli bra. Glöm sommarsemester de första 3-5 åren. Ledig kan du vara när du har lyckats. ”Min första semester tog jag efter mina 5 000 timmar.”

NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

SENASTE VA

VA Karriär