Sålde livsverket för miljoner, men det kändes tomt – nu satsar 74-åringen på ny tech-startup - INTERVJU

Sålde livsverket för miljoner, men det kändes tomt – nu satsar 74-åringen på ny tech-startup

"Jag ska krama ur den sista kunskap som finns i den här kroppen."

Entreprenörer drömmer om att sälja framgångsrika bolag och leva gott för pengarna.

M:et i forna konsultjätten WM-data, Hans Mellström sålde sin andel till brittiska Logica för hundratals miljoner kronor, men det blev inget drömliv. Nu har han fått ny glöd efter en storinvestering i sociala plattformen Idka som ska utmana självaste Facebooks affärsmodell.

"Det har känts tomt. Klart att pengarna har gjort att jag har kunnat göra spännande saker, men efter 1-2 år har du börjat förlora ditt sociala nätverk som var kopplat till jobbet".

Det är en märklig upplevelse att se den ene grundaren av it-succén WM-data, Hans Mellström, komma instapplande med käpp på restaurang Tennstopet i Stockholm.

"Jag har gjort en operation i benet, men blivit så van vid käppen att jag inte klarar mig utan den", säger den forne storbolagsbyggaren som har hunnit bli 74 år.

Då WM-data nådde sin höjdpunkt var konsultjätten uppe i 10 000 anställda. Men när varken Hans Mellström eller den andre grundaren, Thord Wilkne, hade barn som ville ta över såldes bolaget till brittiska Logica år 2006.

Duon blev rika som troll.

Under lunchträffen deltar även förre koncernchefen för ett av Dotcom-erans riktiga flaggskepp Information Highway – Göran Wågström. Bolaget hade som mest cirka 2 500 anställda tills man gick samman med Connecta och bildade Adcore år 2000.

Det är ingen slump att de något ålderstigna herrarna kamperar ihop – Hans Mellström är nämligen en av de största investerarna i en ny social plattform som ska fungera som motvikt till bolag som Facebook och Snapchat: Idka.

Göran Wågström är vd för Idka.

Bakgrunden till den nya satsningen är att duon tycker att det är märkligt, rentav lite sjukt, att några av de högst värderade techbolagen i världen – som Google, Facebook och Snapchat – blivit det genom att sälja ut information om användarna.

Tanken med Idka är att användaren äger kontrollen över informationen, och också kan redigera eller plocka bort information närhelst man önskar.

Hans Mellström berättar att han känner sig orolig, nästan lite mörkrädd, över hur hans egna barn och barnbarn lägger ut en massa information om sig själv i sociala medier, utan att tänka på konsekvenserna.

"Man verkar inte förstå att informationen lagras, grupperas och säljs vidare", säger Hans Mellström.

Idka är uppe i 700 användare, trots att plattformen bara befinner sig i betaversion och går live först i sommar.

Under lunchmötet delar Hans Mellström ut visitkort som det står Viamare på. Korten vittnar om att Idka inte precis är hans första entreprenörsäventyr efter försäljningen av WM-data. Viamare Invest startades 1999 när Hans Mellström successivt avvecklade sin delaktighet i WM-data.

Viamare köpte i snabb följd båt-tillverkare som Nimbus och Storebro. Affärerna gick bra och framtiden såg ljus ut när riskkapitaljätten Altor gick in som ägare 2006. Kort efter att Altor köpt in sig i Viamare började det blåsa hårda vindar i båtbranschen, med kraftigt försämrad försäljning som följd. Snart kapsejsade Hans Mellströms storslagna planer, även om han än idag är ordförande i Viamare.

Försäljningen av WM-data gjorde inte bara att Hans Mellström kunde satsa på båtar, han kunde också resa över hela världen och fick bland annat på nära håll se hur klimathotet påverkar jorden.

"Jag förstår verkligen debatten om isbergen och värmen".

Du säger att det har känts tomt efter försäljningen. Pengarna måste ändå ha gjort att du har kunnat göra vad som helst. Är det inte kul att åka runt i dyra båtar och resa jorden runt?
"Jo, det kanske det är, men det kan ju ändå kännas rätt tomt efter ett tag".

Han berättar hur WM-data började med 8 konsulter. Bolagets devis var Fun and profit, men byttes till Profit & Fun när bolaget hade hunnit passera 30-talet medarbetare. Sedan var man snart uppe i 100 konsulter och därefter rullade det bara på, enligt Hans Mellström.

Mellström tycker att hans starkaste förmåga som entreprenör handlar om att förstå marknaden, och att all framgång bygger på att skapa en produkt marknaden verkligen vill ha. Då det gäller Idka har han inlett med att intervjua familj och barn om hur de vill att sociala plattformar ska fungera.

"Många entreprenörer begår misstaget att hitta på en grej som man tar för givet att hela världen kommer att älska".

Hans Mellström ser idéer överallt – när han sprang på Göran Wågström under ett gymbesök började de språkas vid. Något som senare mynnade ut i affärsidén Idka.

Hans Mellströms ögon börjar glöda när jag frågar honom om han är beredd att kavla upp ärmarna – kanske en sista gång – ifall Idka börjar flyga.

"Ja, det kan du ge dig på. Jag är beredd att krama ur det sista som finns av kunskap och erfarenhet i den här kroppen".

Då vi talar om just Idka får den forne storbolagsbyggaren en sådan energi att jag börjar undra om han ändå inte snart är beredd att kasta käppen för gott.

Så bygger du ett framgångsrikt bolag, enligt Hans Mellström:

  1. Var på rätt plats vid rätt tillfälle
  2. Bygg en inkluderande företagskultur
  3. Uthållighet
  4. Se till att medarbetaren får arbeta i en kultur där "förändringar är vårt normaltillstånd"
  5. Tänk långsiktigt även i kortsiktiga beslut

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Nu är det officiellt: Elon Musk får hjälp av Goldman Sachs i utköp av Tesla
  2. Svenska vinnarfonden som du skulle ägt i år – rusar till Europatoppen
  3. Vad tech-profilerna önskar att de vetat som 20-åringar, som de fått lära sig den hårda vägen
  4. Svenska algbolaget tecknar miljonavtal i Sydkorea – aktien glädjerusar
  5. Uppgifter: Volvo Cars närmar sig notering i Stockholm
  1. Fick nej 500 gånger och inte en enda jobbintervju – nu är hans startup en maktfaktor i mäklarbranschen
  2. Rika som troll – det är Rusta det
  3. Valutakollapsen: Svenska kronan nådde nyss sin näst lägsta nivå – på 108 år
  4. “Jag gick från att vara ideell till att bli kriminell” – omsorgsentreprenören om sin resa
  5. De är Sveriges 13 hetaste startups 2018, enligt riskkapitalister

För dig som prenumerant