ANNONS

Allt större efterfrågan på rabattkoder

Rabattkoder blir bara mer och mer populärt – därför är detta ett koncept där alla parter är vinnare. 

Under 2016 valde Expressen att gå samma väg. De bestämde sig för att samarbeta med en större rabattsajt för att därigenom skapa en synergieffekt där bägge företagen kunde utnyttja dess styrkor. Till viss del genomfördes detta just eftersom Aftonbladet flera år erbjudit denna lösning till sina läsare.

ANNONS: Hitta de bästa rabatterna hos Expressen Rabattkoder (extern länk) 

Men det är inte enbart de större mediabolagen som satsar på denna marknadsföring. Utbudet av specifika rabattkodsidor är också stort. Sidor vars enda syfte är att publicera aktuella koder och erbjudanden. Bland de mer etablerade finns exempelvis rabattjakt.nu, som startade sin verksamhet år 2012. Själva grundidén är alltså densamma som hos mediabolagen men det som skiljer är hur de olika koderna kan sökas upp och även, till viss del, dess utbud.

Orsaken att allt fler webbplatser skapar samarbeten kring dessa koder är den stora efterfrågan hos kunderna. För några år sedan råkade Familjeliv publicera en felaktig rabattkod på sin sida vilket skapade ett massivt tryck hos E-butiken Lindex. Visserligen var detta ett resultat av ett tekniskt fel men det visar ändå på det intresse som finns hos konsumenterna att utnyttja denna väg till lägre priser. För E-handlarna finns det oftast bara en fördel i att koderna sprids på en rad olika rabattsidor. Detta även om koderna är personanpassade.

"Skulle de personifierade koderna komma i händerna på någon annan är det inte negativt utan positivt. Det är så nätet fungerar, man tipsar både om ris och ros", berättar Gunnar Ryman till Göteborgs-Posten.

För några år sedan skapade Aftonbladet tjänsten som innebär att de samlar ihop och presenterar rabattkoder från ett flertal olika E-butiker. Det blev ett sätt att skapa mervärde för besökarna men även ett mervärde för företaget då rabattkoder omsätter stora summor varje år. 

Rabattkoderna blir ett sätt att skapa en mer personlig rabatt vilket blir ett stort incitament till köp hos just den specifika E-butiken. På de större sidorna, som samlar och presenterar rabattkoder, finns vanligtvis över tusen E-butiker representerade. I februari 2017 fanns det exempelvis 1524 aktiva rabattkoder på rabattkodsidor.se. Visserligen är det flera E-butiker som arbetar med flera olika koder samtidigt men omkring 1000 representerade butiker är inte ovanligt.

För butikerna skapar dessa koder ett effektivt sätt att marknadsföra sig på. En stor fördel är också att det tydligt går att mäta hur många kunder som använt sig av koderna och därmed hur effektiv en kampanj har varit. För kunderna innebär det billigare varor och, för vissa mediabolag, att man skapar större trafik till sina nyhetssidor. Att efterfrågan därmed är stor kring att samarbeta kring rabattkoder är tydligt, något som även visat sig i den expansion som branschen varit med om.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST