Dagbok från en startup – del 2: Skisser

Utbrändhet och depression blev startskottet för Sam Strandbergs nya app mot psykisk ohälsa. Vi får följa startupen Experimentals hela resa, från idé till färdig produkt. Det här är del 2.

Vi bestämde oss alltså för att skapa en app.

Det är som med mycket annat i en startups vardag lättare sagt än gjort. I den här delen tänkte jag därför fokusera på tiden mellan beslutet att utveckla en app fram till att den första raden kod skrevs. Av erfarenhet kan jag nämligen säga att det är en period som lätt underskattas eller ses förbi – man vill ju ha sin app så fort som möjligt!

Det är en utmaning i sig att komma fram till hur appen – eller snarare den första versionen av appen – ska vara utformad. Begreppet 'minimum viable product' (MVP) känner nog många startupintresserade till, och det gjorde även vi när vi började. Att veta vad en MVP är innebär dock inte nödvändigtvis att man vet hur den ser ut.

Ofta är det väldigt lätt att tänka: "den här funktionen vore ändå häftig att ha med", "om bara den här animationen vore lite snyggare", "vi lägger en timme till på att testa olika färger", och så vidare. Vi har fått bita ihop många gånger, och offra stil och finess till fördel för funktionalitet. När allt kommer omkring är nog detta bland det viktigaste i ett så tidigt skede att ta fram något som fungerar, hur fult det än må vara.

Det första konkreta steget på väg mot att bli en riktig startup var att jag och Daniel sågs på en bar och jag visade honom några skisser ur ett anteckningsblock. Skisserna visade sig vara någorlunda begripliga, så Daniel bad om en digital version med appens olika steg i grova drag.

Samma vecka slängde jag ihop några få slides som jag bollat med David, och skickade över dem till Daniel. Här lades alltså ingen tid alls på färger, former eller någon annan aspekt av designen, utan fokus var helt och hållet på hur appen skulle fungera. Att titta på de bilderna idag är ungefär som att se en teckning man ritat i lågstadiet; det knyter sig lite i magen.

Men som utlovat så ska denna dagbok vara brutalt ärlig. Därför kommer jag att visa upp dessa, i sin ursprungsform, i hopp om att kunna ge en fingervisning om hur man skulle kunna gå tillväga för att konkretisera en idé.

Detta är förstås inte facit, utan bara en beskrivning av hur vi har gjort. Vi lär oss hela tiden längs vägen och för varje fråga vi besvarar dyker minst två nya frågor upp. Därför är alla frågor eller förslag du som läsare kan tänkas ha mer än välkomna!

En rolig sak att påpeka är att appens utformning redan har hunnit ändras något jämfört med de ursprungliga specifikationerna, detta för att vi helt enkelt utvärderat och testat olika sätt att visualisera samma koncept.

Innan vi rundar av tänkte vi slänga in några tips på verktyg som med fördel kan användas till att skapa allt från skisser till mockups. Det här är bara ett urval, och det finns mängder av andra alternativ – många har vi säkert inte ens tänkt på.

  • Papper & penna
  • Keynote/PowerPoint
  • Inkscape
  • Invision
  • Adobe XD/Sketch

Vi själva har främst använt papper och penna, Keynote, Invision och därefter börjat programmera.

Slutligen vill jag tacka för den positiva feedback jag fått efter att första delen publicerades. Jag uppskattar alla fina ord, och att så många hör av sig med egna idéer och synpunkter.

Strax efter att artikeln publicerades åt jag dessutom lunch med en bekant och tidigare studiekamrat, som då berättade att han själv varit med om liknande saker. I och med det är det en person mer som vågat prata om detta, och det är jag väldigt glad över att ha kunnat bidra till.

Fortsätt gärna höra av er till sam@experimental.se.

Vi hörs snart igen!

Utbrändhet och depression blev startskottet för Sam Strandbergs nya app mot psykisk ohälsa. Vi får följa startupen Experimentals hela resa, från idé till färdig produkt. Det här är del 2.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant