Fotograf: Max/Press

Svenska snabbmatskedjan fyrdubblar försäljningen av vegoburgare – ”var tredje ska inte vara kött”

Max vill minska klimatpåverkan: ”Var tredje beställning ska vara annat än rött kött.”

I början på 2016 lanserade svenska hamburgerkedjan Max en satsning på vegetariska menyalternativ; fem olika veganska och vegetariska burgare under samlingsnamnet Max Green, med syftet att minska klimatpåverkan.

Lanseringen träffade helt rätt i kundgruppen, och lockade sannolikt till sig en hel del nya kunder också – Max försäljning av vegetariska och veganska burgare har nu fyrdubblats inom loppet av ett år.

”Inför lanseringen av Green-familjen satte vi målet att vi till år 2020 ska var femte beställning vara annat än rött kött. Nu har vi höjt till var tredje istället” säger Christoffer Bergfors, Sverigechef på Max.

Hamburgerkedjan driver 106 restauranger i Sverige och omsätter över 2 miljarder kronor.  


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA