Fotograf: Max/Press

Svenska snabbmatskedjan fyrdubblar försäljningen av vegoburgare – ”var tredje ska inte vara kött”

Max vill minska klimatpåverkan: ”Var tredje beställning ska vara annat än rött kött.”

I början på 2016 lanserade svenska hamburgerkedjan Max en satsning på vegetariska menyalternativ; fem olika veganska och vegetariska burgare under samlingsnamnet Max Green, med syftet att minska klimatpåverkan.

Lanseringen träffade helt rätt i kundgruppen, och lockade sannolikt till sig en hel del nya kunder också – Max försäljning av vegetariska och veganska burgare har nu fyrdubblats inom loppet av ett år.

”Inför lanseringen av Green-familjen satte vi målet att vi till år 2020 ska var femte beställning vara annat än rött kött. Nu har vi höjt till var tredje istället” säger Christoffer Bergfors, Sverigechef på Max.

Hamburgerkedjan driver 106 restauranger i Sverige och omsätter över 2 miljarder kronor.  


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är de 5 enkla principerna som gjort svenska småsparare till miljonärer
  2. Nu släpps nya iOS 10.3 – med en väldigt efterlängtad funktion
  3. Mannen som gick från vaktmästare till mångmiljonär: Min bästa investering kostade 300 kronor
  4. Nu har Elon Musk grundat ett helt nytt bolag – som är ännu galnare än SpaceX
  5. Så många svenskar är nu miljonärer – men det finns ett stort problem
  1. Nu blir det 40% dyrare att ha pengarna på banken
  2. 27-åringen: Så tjänar jag extra pengar på fastigheter – mycket lättare än att jobba
  3. Varför stäms Google plötsligt av ett pyttelitet svenskt bolag?
  4. Därför kraschade Ubers självkörande Volvo – nu stoppas testerna
  5. Wall Street-proffset: För varje dag du inte investerar förlorar du 800 kronor

SENASTE VA

VA Karriär