Fotograf: Max/Press

Svenska snabbmatskedjan fyrdubblar försäljningen av vegoburgare – ”var tredje ska inte vara kött”

Max vill minska klimatpåverkan: ”Var tredje beställning ska vara annat än rött kött.”

I början på 2016 lanserade svenska hamburgerkedjan Max en satsning på vegetariska menyalternativ; fem olika veganska och vegetariska burgare under samlingsnamnet Max Green, med syftet att minska klimatpåverkan.

Lanseringen träffade helt rätt i kundgruppen, och lockade sannolikt till sig en hel del nya kunder också – Max försäljning av vegetariska och veganska burgare har nu fyrdubblats inom loppet av ett år.

”Inför lanseringen av Green-familjen satte vi målet att vi till år 2020 ska var femte beställning vara annat än rött kött. Nu har vi höjt till var tredje istället” säger Christoffer Bergfors, Sverigechef på Max.

Hamburgerkedjan driver 106 restauranger i Sverige och omsätter över 2 miljarder kronor.  


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Ingen e-handlare har vågat göra det här tidigare – men nu börjar Amazon med det
  2. Nu rullar snabbmatens Tesla in i Stockholm – som ska vända upp och ner på en hel bransch
  3. Möt superföretaget som gått med vinst i 70 år helt utan marknadsföring - "vi har aldrig ringt en kund"
  4. Nu skrotas plötsligt det svenska förbudet mot drönare – som gjorde branschen rasande
  5. Grundade spritbolag av misstag – nu har han sålt det för 8 miljarder
  1. På 5 månader har Trump gjort vad Obama inte lyckades med på 8 år
  2. Det här är världens farligaste flygbolag - som du aldrig borde resa med
  3. Regeringen avslöjade just en rejäl skattesänkning
  4. Här är svensken som köpt årets dyraste bostad – för en astronomisk prislapp
  5. Klarna blev just godkända som bank – nu kommer de röra om rejält på marknaden

SENASTE VA

VA Karriär