Fotograf: Håkan Dahlström/Flickr, Nordic Business Forum Press

Nordström: “Därför är IKEA och Ryanair störst på det de gör — trots att alla hatar dem”

"Jag hatar Ikea. Jag hatar verkligen Ikea så mycket! ... Men det är ändå dit jag ska på lördag. Och veckan därpå."

"Du kommer att hålla med mig när jag säger: jag hatar Ikea. Jag hatar verkligen Ikea så mycket! ... Men det är ändå dit jag ska på lördag. Och veckan därpå, och när jag får ett till barn."

Det säger den svenske forskaren och futurologen Kjell Nordström. Efter lanseringen av Funky Business 2007 har han fått erkännande som en av Europas ledande forskare kring företagens internationalisering och den globala marknaden.

Nordströms cyniska analys gör varumärken till små brickor i spelet om kapitalismens framtid.

I ett tal på Nordic Business Forum nyligen gav han sig på Ikea och Ryanair – men just för att de är störst och bäst på sina respektive marknader, genom så kallade tillfälliga monopol.

"Dessa monopol existerar bara i huvudet på konsumenten" säger Nordström.

Nordström drar en skiljelinje mellan de olagliga monopol som staten försöker bryta upp, samt de tillfälliga, lagliga, monopolen:

"Dessa monopol är orsaken till att 30 procent av er börjar skaka som alkoholister om jag tar bort era Iphones. För du tänker att du ska ha Iphone 7, sen 8, sen 9... 42, 46... Du vill alltså fortsätta att vistas i det bekväma tillfälliga monopolet som bara existerar i ditt huvud. Vilket faktiskt är 100 procent lagligt."

Nordström ger ett till exempel med Ryanair, den irländska lågprisjätten som häromveckan gick om Lufthansa som Europas största flygbolag:

"Alla hatar Ryanair. Om du frågar kunderna, svarar de att de aldrig ska flyga med dem igen... Men när det är dags att åka till London, så flyger de likförbannat med Ryanair igen. Ryanair har lyckats skapa det magiska tillfälliga monopolet."

Tillfälliga monopol har inget att göra med företagets storlek eller industri – det är en tidlös princip.

"Det tillfälliga monopolet bygger på exakt samma princip som det gjorde för 100 år sedan. Det handlar om att bryta ut från marknadens enformighet, och skapa något unikt som sätter sig i pannan på konsumenten. Och det är där du idag hittar Ikea, Iphone och Ryanair."

"Med monopol: pengar. Utan monopol: inga pengar. Så enkelt är det" avslutar den svenske företagsekonomen och författaren.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. ”Du blir en bättre människa på berget” – möt entreprenörerna som kombinerar jobb med äventyr
  2. Googles innovationschef: Snart kan du koppla upp din hjärna mot molnet och nå oändlig intelligens
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  5. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  1. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  2. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  3. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  4. Frankrikes rikaste rycker ut med miljarder till brandhärjade Notre-Dame
  5. Kraftiga kursrörelser i dagens rapportbolag – Avanza rasar 8%

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.