Fotograf: Håkan Dahlström/Flickr, Nordic Business Forum Press

Nordström: “Därför är IKEA och Ryanair störst på det de gör — trots att alla hatar dem”

"Jag hatar Ikea. Jag hatar verkligen Ikea så mycket! ... Men det är ändå dit jag ska på lördag. Och veckan därpå."

"Du kommer att hålla med mig när jag säger: jag hatar Ikea. Jag hatar verkligen Ikea så mycket! ... Men det är ändå dit jag ska på lördag. Och veckan därpå, och när jag får ett till barn."

Det säger den svenske forskaren och futurologen Kjell Nordström. Efter lanseringen av Funky Business 2007 har han fått erkännande som en av Europas ledande forskare kring företagens internationalisering och den globala marknaden.

Nordströms cyniska analys gör varumärken till små brickor i spelet om kapitalismens framtid.

I ett tal på Nordic Business Forum nyligen gav han sig på Ikea och Ryanair – men just för att de är störst och bäst på sina respektive marknader, genom så kallade tillfälliga monopol.

"Dessa monopol existerar bara i huvudet på konsumenten" säger Nordström.

Nordström drar en skiljelinje mellan de olagliga monopol som staten försöker bryta upp, samt de tillfälliga, lagliga, monopolen:

"Dessa monopol är orsaken till att 30 procent av er börjar skaka som alkoholister om jag tar bort era Iphones. För du tänker att du ska ha Iphone 7, sen 8, sen 9... 42, 46... Du vill alltså fortsätta att vistas i det bekväma tillfälliga monopolet som bara existerar i ditt huvud. Vilket faktiskt är 100 procent lagligt."

Nordström ger ett till exempel med Ryanair, den irländska lågprisjätten som häromveckan gick om Lufthansa som Europas största flygbolag:

"Alla hatar Ryanair. Om du frågar kunderna, svarar de att de aldrig ska flyga med dem igen... Men när det är dags att åka till London, så flyger de likförbannat med Ryanair igen. Ryanair har lyckats skapa det magiska tillfälliga monopolet."

Tillfälliga monopol har inget att göra med företagets storlek eller industri – det är en tidlös princip.

"Det tillfälliga monopolet bygger på exakt samma princip som det gjorde för 100 år sedan. Det handlar om att bryta ut från marknadens enformighet, och skapa något unikt som sätter sig i pannan på konsumenten. Och det är där du idag hittar Ikea, Iphone och Ryanair."

"Med monopol: pengar. Utan monopol: inga pengar. Så enkelt är det" avslutar den svenske företagsekonomen och författaren.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant