Fotograf: WOCinTech Chat/Flickr

7 viktiga kompetenser som gör dig attraktiv på jobbmarknaden 2017

Hur attraktivt är ditt CV för rekryterare 2017? Vi listar de viktigaste kompetenserna och tipsar var du kan lära dig mer.

De digitala kompetenserna blir bara viktigare och viktigare – nu väntas du bland annat kunna sökordsoptimera, publicera i CMS och analysera trafik i Google Analytics. Vi reder ut begreppen, och tipsar om hur du kan lära dig mer.

Adobe CC
Adobe CC (Creative Cloud) är en molnbaserad serie mjukvara som innefattar bland annat Photoshop och InDesign – bildhantering och layout är viktiga färdigheter för alla jobb som på något sätt har med media att göra, men kan även appliceras på en rad andra områden. Videoredigering i Premiere Pro kan också vara värdefullt. Du kan testa samtliga program gratis i 30 dagar, och det finns gränslösa mängder med lättfattliga tutorials på YouTube.

CMS
CMSstår för Content Management Systemoch betecknarett system för webbpublicering och redigering. De vanligaste i Sverige är WordPress och Episerver. För att öva dina färdigheter kan du använda en grundläggande version av WordPress gratis på obegränsad tid.

Sugen på nytt jobb? Kolla in VA:s jobbsida

Product Management
Konsten att ta en idé och leda processen med att förvandla den till en framgångsrik produktären oerhört värdefull egenskap, enligt Business Insider – du måste kunna bolla utveckling, marknadsföring och dialog med investerare, samt tusen andra saker, samtidigt.

Microsoft Excel
Visst kan du använda Excel på grundläggande nivå, men skulle du kalla dig själv för expert? Att kunna föra in och analysera information på ett effektivt är väsentlig kunskap i många branscher.

SEO
Search Engine Optimization (SEO), eller sökordsoptimering, går ut på att skriva och publicera material som hamnar högt upp bland sökresultaten – en alltmer essentiell digital kompetens som är väldigt hett eftertraktad på jobbmarknaden.

Google Analytics
Liksom SEO är Google Analytics numera en oerhört eftertraktad digital kompetens. SEO handlar om att nå ut digitalt, och Google Analytics handlar om att mäta och analysera effekten. Allt du behöver för att komma igång är ett Google-login; gratis tutorial-serien Analytics Academy tar dig sedan igenom grunderna steg för steg.

Tala inför publik
Det här kommer du tvingas göra oavsett bransch, inriktning och karriärnivå. Om det inte kommer naturligt; öva, skriver Business Insider.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant