Starbucks är snart större än McDonald’s

"Vi tror att det bara är en tidsfråga innan Starbucks går om McDonald’s."

Den amerikanska kaffe- och restaurangkedjan Starbucks har som mål att öppna 37 000 restauranger globalt – och därmed överträffa McDonald’s drygt 36 000.

Det målet kommer Starbucks att nå inom bara några år, enligt analytikern Mark Kalinowski från globala finansbolaget Nomuera, skriver Fortune.

"Vi tror att det bara är en tidsfråga innan Starbucks går om McDonald’s… men det sker troligtvis inte under 2017" skriver Kalinowski.

Starbucks har idag kring 25 000 restauranger globalt och bolaget värderas till kring 79 miljarder dollar. McDonald’s värderas just nu till cirka 98 miljarder dollar.

Starbucks kommer att vinna över ännu mer konsumenter under de kommande åren eftersom varumärket fokuserar på drycker snarare än mat, förutspår Kalinowski.

Starbucks kan dessutom ha en bättre strategi för att locka till sig millennials än McDonald’s, som har haft tillsynes svårt med det. Starbucks premium-varumärke Reserve – som kretsar kring kvalitetskaffe till ett högre pris – har potential att dra in intäkter på 3 miljarder dollar, skriver Fortune.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.