Säljexperten: Allt som behövs för att ta hem affären är lite vanligt hyfs

Kom i tid, håll tyst och vad du än gör: glöm inte kaffet! Här är säljexpertens 6 tips för att ta hem affären.

Efter att ha gjort hundratals kundnöjdhetsintervjuer har Annmarie Palm insett en sak: det brister i tillgänglighet, återkoppling och respekt. Nu har hon skrivit en handbok i konsten att uppföra sig och ta hem fler affärer.

1. SVARA PÅ TILLTAL
Många är inte tillgängliga över huvud taget längre. Och det är en väldigt dålig första signal till den som vill göra affärer med dig. Om man ringer till en växel och de säger att personen man söker bara tar emot mejl och man anstränger sig och skriver och personen inte ens svarar ... Det är jättevanligt.

Business behaviour gäller både internt och externt. Bestäm er för hur ni ska ha det. Är det okej att vd mejlar halv tio på lördagskvällarna? Vi måste våga prata med varandra om hur det ska vara.

2. KOM I TID
En del har sämre mötesdisciplin internt än externt. Det är inte så viktigt att komma i tid. Och sedan sitter man och gör annat, alla slår i princip upp sin laptop så fort de sätter sig ner. Tala om vad du ska göra, "jag kommer att anteckna" eller "jag måste svara på ett mejl".

Det är en fråga om respekt. Kom i tid! Meddela det annars!

3. ÅTERKOPPLA ALLTID
Att inte återkoppla kan göra att du missar en affär. 74 procent av de kunder jag intervjuat säger att det de stör sig på allra mest är att deras affärskontakter är så dåliga på att återkoppla. Man tror att man svarat, men så kom något emellan eller så har man kanske svarat men kunden förstår inte vad man menar. Det allra värsta är när man lämnat en offert och sedan blir det alldeles tyst ... Att ge underhandsinformation är en dygd.

4. FÖLJ UPP
Många gör webbenkäter med sina kunder – en del tar fyrtio minuter att svara på.

"Det kommer så många i mejlen", säger folk och bryr sig inte om dem. Fem frågor är okej. I USA har man börjat göra personliga uppföljningar. Då får man reda på vad folk egentligen tycker.

5. HÅLL TYST
Alldeles för många brister i sekretess och pratar hej vilt på t-banan och i baren. Det beror på att vi svenskar inte är så hierarkiska och rätt avslappnade, tror att det är okej. Men ofta handlar det om affärshemligheter.

6. GLÖM INTE KAFFET
Att behöva be om ursäkt för att kaffet är så dåligt är ingen bra öppning när man får besök. Att inte säga något fast man vet att det smakar illa är inte heller bra. Att lägga pengar på en bra kaffemaskin lönar sig
.


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svensken som säljer för miljarder avslöjar knepen för att klä sig till framgång
  2. Trump släppte just en galen plan för att finansiera sin mur - som kommer kosta minst 70 miljarder
  3. Nu är Pewdipie inte längre nr 1 – här är influencern som tagit hans plats
  4. Grundade spritbolag av misstag – nu har han sålt det för 8 miljarder
  5. Nu skrotas plötsligt det svenska förbudet mot drönare – som gjorde branschen rasande
  1. Ingen trodde på den stökiga 14-åringen som jobbade på pizzeria – idag är hon toppchef och Sveriges coolaste innovatör
  2. På 5 månader har Trump gjort vad Obama inte lyckades med på 8 år
  3. Regeringen avslöjade just en rejäl skattesänkning
  4. Här är svensken som köpt årets dyraste bostad – för en astronomisk prislapp
  5. Klarna blev just godkända som bank – nu kommer de röra om rejält på marknaden

SENASTE VA

VA Karriär