Fotograf: Boom Watches/YouTube

Här är svenska crowdfunding-succén som utmanar Daniel Wellington – och låter dig designa egna lyxklockor

Det svenska klockbolaget Daniel Wellington knäckte koden för hur man ska sälja klockor på 2010-talet nu har det kommit en utmanare, inspirerade av föregångarens enorma framgångar.

Det svenska klockbolaget Daniel Wellington knäckte koden för hur man ska sälja klockor på 2010-talet, med en extrem tillväxt som följd; bolaget gick från noll till en miljard kronor i försäljningsintäkter på bara fem år.

Nu har det kommit en utmanare på scenen, och de uppger öppet att de är inspirerade av Daniel Wellingtons anmärkningsvärda succé.

"Det pågår ett generationsskifte i branschen där modevarumärken har lyckats nå stora framgångar" skriver startupen BOOM Watches i sin pitch på svenska crowdfundingsajten Funded By Me.

Men medan Daniel Wellington byggde varumärke och försäljning via influencers på sociala medier satsar nykomlingen på crowdfunding – BOOM har nyss lyckats ta in 5 miljoner kronor i kapital från över 100 investerare i en framgångsrik kampanj.

En annan avgörande skillnad är att BOOM:s kunder ska få möjlighet att skräddarsy sina egna klockor enligt de personliga preferenserna.


Fotograf: Boom Watches/YouTube

"Dagens trender rör sig alltmer mot skräddarsydda och personliga lösningar. Individer strävar efter att skapa nya uttryck och utveckla en egen, unik stil" uppger BOOM.

BOOM:s klockor består av fyra olika delar som går att kombinera fritt – du har inte bara möjlighet att skräddarsy din egen klocka enligt önskemål vid beställning; det går även att uppdatera och modifiera designen löpande allt eftersom trender och den personliga smaken skiftar.

Affärsmodellen möjliggör skalbar tillväxt genom flera olika distributionskanaler, vilka inkluderar strategiska partnerskap, tredjeparts-distributörer och digitala lösningar. Försäljning kommer att ske både via ett globalt nätverk av återförsäljare och distributörer samt direkt e-handel genom en egen digital plattform.

Nu återstår att se hur väl BOOM lyckas mäta sig med konkurrenten.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Ikea avslöjar storsatsning på smarta högtalare
  2. Efter veckans öppning om sänkta ränteavdrag: Chefsekonomen varnar att bopriserna kan kollapsa med 30%
  3. Ikoniska motorvägen Autobahn kan tvingas sänka hastigheten – på grund av klimatet
  4. Varning för skuldsmällar i plågad börssektor – här är 6 bolag att se upp med
  5. Professorn: Vi måste börja prata om medborgarlön i Sverige
  1. Så brädade han konkurrensen i ”världens hårdaste yrke” – slog alla rekord som dammsugarförsäljare
  2. Fick idén under sommarjobbet på McDonalds – nu tar hans bolag in en kvarts miljard
  3. Här är det klart vanligaste jobbet miljardärerna hade innan de blev snuskigt rika
  4. Länsförsäkringar och Swedbank höjer bolåneräntor
  5. Den ofrivilliga investeraren: ”Svor på att aldrig direktinvestera men kunde inte låta bli”

För dig som prenumerant