Fotograf: Boom Watches/YouTube

Här är svenska crowdfunding-succén som utmanar Daniel Wellington – och låter dig designa egna lyxklockor

Det svenska klockbolaget Daniel Wellington knäckte koden för hur man ska sälja klockor på 2010-talet nu har det kommit en utmanare, inspirerade av föregångarens enorma framgångar.

Det svenska klockbolaget Daniel Wellington knäckte koden för hur man ska sälja klockor på 2010-talet, med en extrem tillväxt som följd; bolaget gick från noll till en miljard kronor i försäljningsintäkter på bara fem år.

Nu har det kommit en utmanare på scenen, och de uppger öppet att de är inspirerade av Daniel Wellingtons anmärkningsvärda succé.

"Det pågår ett generationsskifte i branschen där modevarumärken har lyckats nå stora framgångar" skriver startupen BOOM Watches i sin pitch på svenska crowdfundingsajten Funded By Me.

Men medan Daniel Wellington byggde varumärke och försäljning via influencers på sociala medier satsar nykomlingen på crowdfunding – BOOM har nyss lyckats ta in 5 miljoner kronor i kapital från över 100 investerare i en framgångsrik kampanj.

En annan avgörande skillnad är att BOOM:s kunder ska få möjlighet att skräddarsy sina egna klockor enligt de personliga preferenserna.


Fotograf: Boom Watches/YouTube

"Dagens trender rör sig alltmer mot skräddarsydda och personliga lösningar. Individer strävar efter att skapa nya uttryck och utveckla en egen, unik stil" uppger BOOM.

BOOM:s klockor består av fyra olika delar som går att kombinera fritt – du har inte bara möjlighet att skräddarsy din egen klocka enligt önskemål vid beställning; det går även att uppdatera och modifiera designen löpande allt eftersom trender och den personliga smaken skiftar.

Affärsmodellen möjliggör skalbar tillväxt genom flera olika distributionskanaler, vilka inkluderar strategiska partnerskap, tredjeparts-distributörer och digitala lösningar. Försäljning kommer att ske både via ett globalt nätverk av återförsäljare och distributörer samt direkt e-handel genom en egen digital plattform.

Nu återstår att se hur väl BOOM lyckas mäta sig med konkurrenten.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.