Krönika: Alkoholfritt är det nya svarta

Att hävda alkoholens obestridda position som partymåste är i dag lika otrendigt som att hävda att rött kött är en nödvändighet för att skapa magi på tallriken, skriver Karin Winther.

Eftersom jag ska upp och jobba tidigt dagen därpå förhör jag mig i baren om det alkoholfria utbudet. Varpå bartendern skrynklar ihop sitt ansikte i en grotesk min av komplett oförståelse. Med en knyck på nacken föreslår hen att jag "kanske kan ta ett glas vatten i stället", förmodligen helt ovetande att kommentaren är bland det mest omoderna man kan komma dragande med just nu.

Låt oss dissekera varför.

Till att börja med vill jag understryka det uppenbart mossiga att hävda alkoholens obestridda position som partymåste. Det är i dag lika otrendigt som att hävda att rött kött är en nödvändighet för att skapa magi på tallriken, något som världens stjärnkockar glatt bestrider.

Under sommarens gång har bevisen ivrigt hopat sig. Lågalkoholhaltiga och alkoholfria drycker är det nya svarta, tillika en trend som inte bara sprider sig över generationsgränserna utan är på god väg att bli folklig.

Att döma av marknadsutbudet verkar det svårt att få till ett välsmakande alkoholfritt vin, så i stället har intresset för just lågalkoholhaltig och alkoholfri öl spridit sig som en löpeld. En vurm som möjliggjorts av de senaste årens passionerade intresse för hantverksöl och den uppsjö av mikrobryggerier som dykt upp i hela världen. Entusiasmen och produktionstekniken har resulterat i en myriad av välsmakande och spännande alkoholfria öler, snarare än de globala bryggeriernas blaskiga varianter.

Alkoholfri öl har länge dragits med en töntstämpel, men det har mikrobryggeriernas coolhetsfaktor snabbt rått bot på.


Fotograf: Folkölsbutiken/Facebook

Till och med Danmark, öldrickandets kanske mest entusiastiska hemvist, noterar ett uppsving i konsumtionen av alkoholfri öl. För DR Nyheter vittnar danska Coop om hur deras försäljning av alkoholfri öl sjufaldigats de senaste åren. Och trenden visar inga tecken på att vända nedåt.

Under sommaren har ytterligare bevis seglat upp som befäster den alkoholfria ölens självklara plats.

Sveriges coolaste festival Way Out West förvandlade den centrala baren på festivalområdet till en bar för alkoholfria drycker. Enligt Way Out West handlar detlika mycket om att ta fokus från alkoholen som att normalisera det alkoholfria festandet. "Å ena sidan så ska en festival absolut vara en stor fest. Men det finns också anledning att belysa att man inte behöver vara full som en kastrull", förklarar en av festivalens grundare Ola Brokvist för Göteborgs-Posten.

I sommaren har också två butiker lanserats i Stockholm - Folkölsbutiken och Bottle Shop.

Båda drivs av eldsjälar som brinner för välproducerad och smakrik öl, men inte för fyllan. Butikerna är fyllda till bredden med smarriga hantverksöler med låg eller ingen alkoholhalt från Sveriges och Europas bästa mikrobryggerier. Enligt entreprenörerna själva har gensvaret varit enormt och det är tydligt att det finns ett stort sug efter liknande initiativ. Det är inte svårt att förstå varför - fördelarna är ju så många.

En av grundarna till Bottle Shop, Fredrik Glejpner, beskriver i en lokaltidning konsumentbehovet med lättsam självklarhet: "Folk vill kunna dricka kvalitetsöl men fortfarande kunna köra bil eller prestera. "

Tja, det är inte svårare än så.

Karin Winther är digital strateg och innehållsansvarig för branded content på Nexico.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.