Fotograf: Privat/Linkedin

Flyttade utomlands och startade bolag som 24-åring – nu säljer han för hundratals miljoner

Så här lyckades Fredrik Gillström bygga ett bredbandsbolag från grunden som idag värderas till 400-700 miljoner kronor.

Spanien har låga skatter, arbetsgivaravgifter och kontorskostnader – för att inte tala om milt klimat, rikligt med sol och medelhavsmat.

För svenske entreprenören Fredrik Gillström var valet enkelt. 2004 flyttade han till Barcelona, 24 år gammal, och startade ett bolag för att sälja bredband mot en svensk marknad.

"Det svenska exportrådet hade gjort en utredning av var det är bäst att driva företag och var svenskar helst vill jobba. De kom fram till att Barcelona och Ibiza var bra alternativ. Så jag valde Barcelona eftersom det kändes mest business" säger han till Breakit.

Fyra år efter flytten sålde Fredrik bolaget. Två år senare, 2010, drog han igång en ny verksamhet, Adamo, som säljer bredband till spanska kunder. Det blev lönsamt direkt.

Tack vare startkapital från lokala investerare kunde Fredrik Gillströms nya bolag Adamo snabbt komma igång med att ge spanska hushåll fiberuppkoppling – de var faktiskt först i landet med att sälja anslutningar med hastigheter på 100mbit.

Idag har Adamo försett över 100 000 spanska hushåll med bredband. Omsättningen är 75 miljoner kronor.

Nu har riskkapitalbolaget EQT köpt Adamo för en summa på mellan 380 till 720 miljoner kronor, enligt Breakit.

"Det är en bra affär för mig, men framför allt är det en rolig affär, för det här gör att jag kan jobba med ett fantastiskt roligt affärsprojekt de närmaste åren", säger Fredrik Gillström till Breakit.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.