"Äntligen: Det är inget fel på oss"- Digitaliseringen möjliggör skräddarsydda plagg — för alla

Digitalisering är motsatsen till massproduktion. Äntligen går det att få plagg som är sydda för dig, inte för genomsnittsmänniskan. 

GÅNG  GÅNG befinner jag mig i samma situation - jag står i provhytten och någonting korvar sig  vaden. Gud vet vad som händer, men byxorna liksom fastnar. Besviket lommar jag därifrån och tänker att det är något fel  mina vader. 

Många bär  liknande upplevelser om det så är för breda fötter, för långa armar eller korta ben. Lika ofta tenderar jag att lämna en butik med känslan att det var en kaosartad upplevelse där jag inte hittat vad jag söker och där märket varken förstår mina behov eller min smak. 

Det hela är egentligen inte så konstigt - standardiseringen inom klädproduktion ska ju fungera som en minsta gemensamma nämnare för världens alla kroppar. När standardstorleken uppfanns i samband med industrialiseringen var den ett revolutionerande koncept som bidrog till att vackra kläder snabbt blev tillgängliga för samhällets alla klasser (i stället för bara aristokratin). 

En förutsättning för att kunna massproducera och komma ner i pris är att måla med breda penseldrag gällande allt från design till storlekar, trender och smak. 

Frågan är om digitaliseringen kan bli slutet för den traditionella affärsmodell som präglat modevärlden fram tills nu. 

Digitaliseringen liknar i mycket industrialiseringen. Ny teknik vänder upp och ner  traditionella strukturer samtidigt som nya och snabbfotade affärsmodeller revolutionerar bransch efter bransch. Men med e-handel som utgångspunkt, smarta algoritmer och insamling av data, börjar nya affärsmodeller växa fram även i modebranschen. Bolag som lämnar traditionell struktur med design-produktion-försäljning till förmån för kundernas behov av tidseffektiv och pricksäker shopping. 

Ett exempel är amerikanska MM La Fleur, där kunden svarar  frågor om klädstil, smak, favoritfärg, skärning, kroppstyp och vilken storlek man har hos andra märken. Utifrån datan sammanställs förslag  plagg efter konsumentens specifika behov, och kollektionerna ändras löpande efter kundernas feedback. många sätt får kreativiteten  MM La Fleur nästan helt stå tillbaka för användarnas och kundernas behov. 

Bolaget omsätter nu 30 miljoner dollar under sitt tredje år. 

Uppenbarligen funkar datadriven kreativitet - i alla fall för konsumenterna. 

Kanadensiska Frank + Oaks tjänst Elevate är ett annat exempel  när datan från kundunderlaget är själva kärnan i affären. Tjänsten består av ett årligt medlemskap med tillgång till gratis snabbleveranser och personlig stylingservice baserat  samlad info om kundernas preferenser kring färg, storlek och passform. 

Stora spelare som Adidas, Topshop och Macy's tar också hjälp av smarta algoritmer för att minska returer och öka e-handel. De använder sig alla av tjänsten True Fit, som samlar data från miljontals produktspecifikationer för att räkna ut om ett plagg kommer att passa din kropp - eller inte. 

Varken våra kroppar, personligheter eller tidsscheman passar in i en standardmall. I det digitaliserade samhället behöver vi konsumenter inte längre anpassa oss. Allt färre konsumenter vill slösa tid  att plöja igenom ett gigantiskt utbud för att hitta något som passar vår smak. Den här utvecklingen lär snart  allvar börja påverkar de traditionella modeföretag vars affärsmodell bygger  att årligen pumpa ut enorma mängder plagg och hålla tummarna för att det ska sälja. De skulle snarare gynnas av att låta sig inspireras av startupbolag som vågar tänka helt nytt. 

För som med allt annat när det kommer till vår digitala framtid är ledorden användaren först. ●


NYHETSBREV


Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Två killar från förorten har byggt ett monster som växer snabbare än Spotify – ”Vi har fått jobba dubbelt så hårt”
  2. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  3. 9 tydliga tecken på att du är underbetald
  4. Hemlige svenske kasinomiljardären talar ut – för första gången
  5. Bolånechefen: ”Det här är det värsta som kunde hända”
  1. Svenske medieprofilen lämnar allt för att leva på 6.000 kr i månaden – ”jobba 8-17 gör mig sjukt deprimerad”
  2. Här är 36-åringen som just köpte Sveriges dyraste bostad – för en astronomisk prislapp
  3. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  4. Här är det: Besked om amorteringskravet
  5. Löwengrip släppte just sin årsrapport – och det är galet bra siffror

SENASTE VA