Tamara Bernad, Caroline Rödén, Charlotte Sparre och Lisa Löfgren Fotograf: Bluecall pressbild

Möt e-hälsobolaget som bekämpar psykisk ohälsa med en app

Sveriges första app för samtalsstöd ska hjälpa fler att bli kvitt sina demoner.

Bluecall app ger den som är i behov av anonymt samtalsstöd möjlighet till hjälp över telefon. Användaren kopplas samman med en person som kan erbjuda stöd och man väljer själv vilken typ av stöd man vill ha. Alternativen består än så länge av en volontär – en medmänniska som har varit med om livets nedgångar och en mentor – en utbildad person inom psykologi och samtalsstöd. Alla stödpersoner får genomgå en noggrann antagningsprocess för att säkerställa att de är lämpliga att ta emot samtalen. Efter årsskiftet lanseras ännu en nivå – legitimerade psykologer.

Idén till appen föddes när grundarna Tamara Bernad, Caroline Rödén, Lisa Löfgren och Charlotte Sparre under sin studietid märkte att de själva, likt andra i sin omgivning, mådde dåligt till följd av stress och höga krav. De sa upp sig från sina heltidsjobb och började resan på inkubatorn Sting, vars Vd Per Hedberg nyligen vann Veckans affärers pris för årets innovationsfrämjare 2016.

"Acceleratorprogrammet gav oss verkligen en skjuts i rätt riktning och när man är så nya som vi är den typen av rådgivning guldvärd." berättar Lisa Löfgren, CMO och CFO på Bluecall app.

Appens fördel är blad annat dess lättillgänglighet som gör att människor i behov av stöd inte ska behöva vänta på vård. Prissättningen på den professionella nivån gör även att fler har råd.

"På många ställen är vårdköerna otroligt långa och att gå till en privat psykolog kan kosta hur mycket som helst vilket gör att det inte är ett alternativ för de allra flesta. Med vår app får man hjälp direkt."

Psykisk ohälsa är en av de största anledningarna till långtidssjukskrivning vilket skapar stora problem eftersom arbetsgivarna förlorar enorma summor pengar när deras anställda inte kan vara på plats.

"Fokusen hos företag läggs på att erbjuda hjälp när skadan redan är skedd. Vi märker att en sådan här typ av förebyggande tjänst därför är mycket önskvärd på flera arbetsplatser."

Idag har appen hundratals stödpersoner och användare. När det gäller framtiden vill Bluecall få en spridning världen över.

"Först och främst vill vi växa i Sverige, men det är ett globalt problem, därför vill vi ut världen. Man ska vara stolt över att använda appen och vilja bli sitt bästa jag."


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA