Varför är plötsligt samtliga McDonald’s i hela Sverige till salu?

Tidigare i veckan rapporterades att McDonalds vill sälja sina samtliga restauranger i Norden. Varför?

Enligt färska uppgifter vill McDonalds bli av med sina restauranger i Norden. Säljprocessen ska har varit i gång sedan tidigt i år, något som VA tidigare har rapporterat om.

Den utdragna säljprocessen tyder på att McDonalds har haft svårt att hitta någon som vill ta över de cirka 450 restaurangerna i Norden. Försäljningstillväxten fortsätter att halka efter många lokala konkurrenter.

Men nu ska en anonym utländsk investeringsfond vara intresserad av att sköta licensieringen av franchise-restaurangerma i Norden, enligt Di, som citerar danska tidningen Berlingske. Prislappen ska uppgå till nästan 4 miljarder kronor.

Men vad är det som orsakat problem för McDonalds i Norden? Det finns en rad orsaker. 

Den yngre generationen föredrar andra alternativ.

Millenial-generationen är inte lika förtjusta i McDonalds utbud som föreågende generationer. Många konsumentundersökningar har visat de föredrar en annorlunda matupplevelse, ofta med lokala inslag, enligt Di. 

Dessutom har konkurrensen hårdnat på marknaden. McDonalds stora svenska konkurrent, Max, har upplevt stor tillväxt i Norden med en strategi som fokuserar på lokalproducerad mat; samtidigt som många mindre hamburgerrestauranger har lyckats slå sig in på marknaden.

McDonalds har inte lyckats förnya sitt utbud.

Big Mac-burgaren "är inte så relevant längre" stod det i ett internt memo som skickades ut i somras.

LÄS MER: Max ställer om - femdubblar utbudet av vegetariskt på menyn

Endast 20 procent av millenials har över huvudtaget testat en Big Mac, enligt Wall Street Journal. För att tackla problemet har företaget satt samman en "smakpanel" som ska hjälpa McDonalds förbättra den gastronomiska upplevelsen.

Nordbor har inte tappat aptiten för hamburgare, men de verkar vara mätta på BigMac.

McDonalds strategi har i flera decennier varit att prioritera snabb service och låga priser – nu verkar det inte fungera längre. Trenden pekar på att millenials, eller generation Y som de också kallas, ratar McDonalds burgare till förmån för ”gourmet”-alternativ.

Restauranger som satsar på stämningsfull atmosfär och färsklagade gourmet-hamburgare har blivit otroligt populära på senare år. 

Phil's Burger och Burger Shack är ett par exempel i Stockholm; medan Friends & Brgrs i Finland har lyckats mångdubbla sin omsättning senaste året.

Så kallad "fast-casual" matsegmentet, som kännetecknas av små hamburgerkedjor i storstäderna, var det starkast växande segmentet i hela matserveringssektorn år 2015, med en tillväxt på drygt tio procent, avslöjar en Euromonitor International rapport.

Men man ska inte glömma att McDonalds fortsätter att vara en storsäljare, trots problemen, och kommer sannolikt att vara marknadsledare inom snabbmatssegmentet en lång tid framöver.

McDonalds har inte bekräftat uppgifter om att alla restauranger är till salu. Men man har medgett att Carnegie Bank har utsetts till att se över företagets ägarstruktur, enligt Di.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST