“Hållbar mat gynnar både hälsan och plånboken” — Nordens ledande måltidsleverantör satsar på hälsotrenden

I årets sista avsnitt av Veckans Affärers Hållbarhetspodd träffar vi Andreas Berggren, VD på Fazer Food Services. Han berättar att de jobbar aktivt för att öka mängden grönsaker i alla maträtter.

Fazer Food Services är verksamt i hela Norden, och är med sina 6 000 medarbetare regionens ledande måltidsleverantör. VD Andreas Berggren berättar om företagets storsatsning på hållbarhet:

“Vi har jobbat fokuserat på hållbarhet ett tag, och ser att det är bra ur flera synpunkter. Dels gynnas gästernas hälsa och plånbok, och dessutom gör det skillnad i vårt hållbarhetsarbete. Vi serverar en halv miljon måltider per dag, och när vi ökar mängden grönsaker och minskar på kött märks det.”

Fazer serverar ca 110 miljoner måltider varje år, främst på företag, skolor, sjukhus, och till det svenska försvaret. Fazers storkökskockar har vunnit både guld och silver i World Culinary Olympics.

Det finländska moderföretaget Fazer Group grundades för 125 år sedan i Helsingfors och omsätter idag 1,5 miljarder euro (ca. 15 miljarder kronor, främst inom bageri, måltidsservice och godistillverkning.

Fazer Food Services kombinerar hållbarhetstänk med hälsosammare utbud. I måltiderna prioriteras framför allt mer grönsaker i menyn, lämpliga portionsstorlekar, och därmed minskat matsvinn. Ansvarsfullt inköp av mat är ett annat område där man tar extra hänsyn. Det serveras endast lokalproducerat griskött, och man köper endast fisk som finns på WWFs lista.

Ett annat satsningsområde är personalen, och säkerheten i köket:

“Det finns en jargong om att det inte är så farligt att bränna sig eller skära sig i många kök. Men vi ser att det är jätteviktigt att ha säkerhet i produktionen; utan hållbara medarbetare kan vi inte ha hållbarhet i hela företaget” konstaterar Andreas Berggren.

Avslutningsvis ser han hälsotrenden som en stark trend, som påverkar Fazers verksamhet:

“Trenden syns i att allt fler av våra kunder vill veta mer om maten de äter. De vill ha koll saker som fetthalt, näringsinnehåll och proteinmängd, men även dess ursprung. Ju mer vi berättar, desto mer intresse får vi. Det är en bra utgångspunkt för att driva på vårt hållbarhetsarbete” avslutar Andreas Berggren till Jessica Cederberg Wodmar.

Lyssna igenom hela intervjun här:


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Möt superföretaget som gått med vinst i 70 år helt utan marknadsföring - "vi har aldrig ringt en kund"
  2. Nu rullar snabbmatens Tesla in i Stockholm – som ska vända upp och ner på en hel bransch
  3. Ingen e-handlare har vågat göra det här tidigare – men nu börjar Amazon med det
  4. Grundade spritbolag av misstag – nu har han sålt det för 8 miljarder
  5. Det här är världens farligaste flygbolag - som du aldrig borde resa med
  1. På 5 månader har Trump gjort vad Obama inte lyckades med på 8 år
  2. Det här är världens farligaste flygbolag - som du aldrig borde resa med
  3. Regeringen avslöjade just en rejäl skattesänkning
  4. Ingen e-handlare har vågat göra det här tidigare – men nu börjar Amazon med det
  5. Klarna blev just godkända som bank – nu kommer de röra om rejält på marknaden

SENASTE VA

VA Karriär