Fotograf: Moroccanoil

Fick sitt första patent som 17-åring – nu tacklar hon världens matsvinn med unik uppfinning

Kavita Shuklas koncept är enkelt – men potentialen är enorm. För VA berättar hon om hur viktigt det är att lyssna mer på dig själv än andra.

”Jag trodde aldrig att det skulle ta sådan fart”, berättar Kavita Shukla som snart ska sätta sig på flyget till Stockholm för att tala vid Nobel Week Dialogue. I år ligger fokus på just matsvinn och framtidens mat.

I USA, där Shukla bor, är hon efter framträdande på alltifrån Queen Latifa Show till CNN en rikskändis – och hennes bolag Fenugreen växer lavinartat.

På bara några år har Fenugreen tecknat avtal med flera av landets största detaljhandelskedjor som Walmart, HSN och Whole Food och på Amazon är hennes uppfinning, Fresh Paper, nätjättens första produkt som lanserats globalt.

Men bakom framgångssagan döljer sig en ojämn kamp mot en gigantisk livsmedelsindustri och investerare utan mod. Nu vill hon hjälpa andra unga kvinnliga entreprenörer att tro på sig själva istället för på andra.

Vägen hit har varit lång och krokig.

Som 17-årig nybliven patentinnehavare begick hon sitt livs största misstag.

”Jag började lyssna mer på andra än mig själv.”

Drömmen om att hennes uppfinning, ett örtpapper som förlänger livslängden på frukt och grönsaker, skulle kunna användas i den globala kampen mot hunger och matsvinn krackelerade bit för bit.

”Människor var inte sena att berätta för mig att jag som ung och oerfaren tjej inte skulle kunna göra det jag ville göra. Och jag valde att tro på dem.”

Kavita Shukla skaffade sig ett ”riktigt jobb” och uppfinningen hamnade på hyllan. Och där blev den kvar. I tio år.



Sommaren 2011 bestämde hon sig för att ge sin dröm en sista chans. Tillsammans med sin vän och medgrundare Swaroop Samant köpte hon papper och örter och hyrde ett bord vid den lokala matmarknaden längre ned på gatan.

”På fredagskvällarna tillverkade vi örtpapper för hand och tidigt på lördag morgon satte vi vårt upp vårt bord. I början hände inte så mycket mer än att vi delade ut våra örtpapper till människor som passerade förbi. Men efter några veckor hade vi en kö vid vårt stånd av människor som ville köpa fler och berätta om hur de nu slapp slänga så mycket ruttna grönsaker.”

Ett år senare fanns Fresh Paper att köpa över hela USA – efter ytterligare sex månader i 35 länder runtom i världen.



Fotograf: Fenugreen

”Den omedelbara återkopplingen på marknaden gav mig självförtroendet tillbaka och insikten om konsumenternas enorma kraft. Att börja smått men ändå ha en global ambition blev vägen till framgång.”

Kavita Shukla är född i Tyskland men har, liksom sin framgångssaga, rötterna i Indien. För det var när hon i mellanstadiet var på besök hos sin mormor i Indien som idén bakom Fresh Paper föddes.

”Mamma hade varnat mig för att dricka kranvattnet. Ändå drack jag av misstag en hel kopp. Då bryggde min mormor ett örtte till mig och jag blev inte magsjuk. När jag kom hem igen började jag experimentera i vårt garage med olika örter som min mormor använt.”

När smutsigt vatten blev rent, och jordgubbar som hon hällde ned i örtvattnet aldrig möglade, insåg hon att hon var något stort på spåret. Mammans tjat om att inte slabba så mycket löste den sista pusselbiten.

”Jag tog vad jag hade tillgängligt – ett papper – och stoppade det i örtvattnet. Så föddes den enkla lösningen med Fresh Paper.”

Idag försöker hon hjälpa och inspirera andra unga kvinnliga entreprenörer och få dem att tro på sig själva istället för att lyssna för mycket på vad andra tycker och tänker.

”Så länge du försöker ta steg framåt, oavsett hur små de än är, kommer någon till slut att börja lyssna på dig. Som ung var jag nyfiken och trodde mycket på min förmåga att förändra världen, men när jag blev äldre började tro mer på andra. Det var mitt största misstag.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  3. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  4. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  5. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  1. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  2. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  3. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Rymdlegendar försvarar Elon Musks marijuana-rökning: Han är det bästa vi haft sedan Thomas Edison

För dig som prenumerant