Fotograf: Lance Cheung/Flickr, MIT Technology Review/Flickr, General Mills/Youtube

Tonårsentreprenörerna som gör succé – trots att de inte kan registrera bolag, anställa eller få lån

Det blir allt vanligare med tonårsentreprenörer – vilket inte är så lätt när du som omyndig varken får registrera bolag, ta lån eller anställa personal.

Det ska börjas i tid heter det ju.

Som 16-åring var Javier Agüera (idag 24) medgrundare till Geeksphone.

Bolaget ligger bakom en Android-baserad enhet som gör att användare kan modifiera operativsystemets komponenter utan att behöva "roota" telefonen – rooting av mobilen ger fulla administrations-rättigheter.

Vid 19 hade han grundat 3 startups och hamnade på välansedda universitetet MIT:s tidskrift Technology Reviews lista över spanska Innovatörer under 35.

Idag är han ytterligare en San Francisco-baserad entreprenör som lyckats starta ett Unicorn-bolag (värderats till minst 1 miljard dollar) före 35, enligt en artikel i Harvard Business Review.

Hans främsta utmaning under resan? Att han var tonåring.

Det gjorde bland annat att han varken fick anställa personal eller ansöka om lån. Så medan vuxna entreprenörer kan ha det kämpigt har tonårsentreprenörer ännu fler utmaningar att hantera.

Samtidigt har det blivit vardag för ett snabbt växande antal teenpreneurs.

Global Entrepreneurship Monitor visar att den genomsnittliga åldern för en entreprenör ligger på 25-45 år, men samma rapport visar också att entreprenörskap går allt längre ned i åldrarna.

Forskarduon José Esteves (IE Business School) och Guillermo de Haro (University Rey Juan Carlos) har specialstuderat teenpreneurs.

84 personer ingår i deras kvalitativa undersökning (bygger på djupintervjuer), varav den yngsta är 8 år och den äldsta 19 år.

Forskarduon har velat ta reda på vad det är som gör att yngre människor väljer att starta bolag, långt innan de har fått någon jobberfarenhet att tala om och knappt hunnit sätt sin fot på universitet eller högskolor.

Forskarna har också velat undersöka vilka utmaningar tonårsentreprenörerna möter, samt vilka förmågor som behövs för att skapa framgångsrika startup-bolag i redan unga år.

Här uppstår också frågor som huruvida ålder spelar någon roll, och vad utbildningar kan göra för att utveckla nästa generations entreprenörer – teenpreneurs.

Precis som för Javier Agüera är det tydligt att de flesta tonårsentreprenörer brottas med det faktum att de flesta länder inte tillåter unga personer att långa pengar eller registrerar bolag.

Ett annat kanske mer naturligt "hinder" är att utbildning är obligatorisk till 15-16 års ålder i många länder, vilket gör att tonåringar får begränsat med tid över för sina projekt – tid som behövs för att stärka relationerna med kunder, partners, investerare och rentav aktieägare.

Forskarduon slogs av hur smarta, riskvilliga, dedikerade och ansvarstagande för sitt eget lärande tonårsentreprenörerna är – just den höga villigheten att ta risker kan naturligtvis bero på att man fortfarande har ett skyddsnät genom att bo hemma.

Allt det här är viktiga lärdomar i sig, men långt viktigare är nog ändå att entreprenörerna har utvecklat strategier för hur man ska hantera problem kring låntagande och annat. Ta till exempel Javier Agüera; som 14-åring upptäckte han en webbplats på engelska där man kunde köpa tillbehör till smarta telefoner. Han erbjöd sig att översätta sajten till spanska för att den skulle kunna bredda försäljningen.

På köpet lärde han sig både webbprogrammering, samt hur logistikhantering av mobiler fungerar.

Agüera utgör egentligen inget undantag, utan merparten av tonåringarna verkar inom teknik- och innovationsbaserade branscher.

Vissa har bara funnits i ett par år – exempelvis kryptovalutor. Men där äldre personer ser ohanterbara risker på grund av en omogen industri ser teenprenuers bara "gröna fält", enligt forskarduon.

Generationen är också uppväxt med internet till frukostflingorna och har tidigt exponerats för alltifrån smarta telefoner till sociala medier.

De lär sig tidigt vikten av att bygga starka nätverk, men till skillnad från vuxna har teenpreneurs inte redan tillgång till en hel värld av entreprenörer, utan skapar sina egna nätverk.

Medan isralen Nir Kouris exempelvis upprättat både eCamp och Innovation Israel för att utbyta kunskap och idéer med andra teenpreneurs i och utanför hemlandet, har Javier Agüera anslutit sig till World Economic Forums "Global Shapers", där han har funnit likasinnade.

Tonåringarna bygger dock starkare nätverk än sina vuxna motsvarigheter. Dessa fyller också en funktion i det att föräldrarna kan bli något lugnare över deras barns inriktning i livet, enligt Harvard Business Review.

En röd tråd hos teenprenuers är också att de har ett utpräglat globalt tänk – nationsgränser ses inte som något hinder.

"För Youtube-generationen finns det inga gränser eller länder – om de gillar ett innehåll kommer de konsumera det oavsett vart det kommer ifrån", säger Bastian Manintveld till Harvard Business Review. Han är grundare och vd för 2tube – ett multikanals-nätverk för hundratals Youtubers, varav många faktiskt just kan klassas som teenpreneurs.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  3. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  4. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  5. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant