”Köp julklappar - men köp en livräddande gåva också”

Varje dag hjälper Unicef miljontals barn att överleva och utvecklas. Du kan också hjälpa till.

Barnsoldater befrias. Bebisar vaccineras mot dödliga sjukdomar. Allt fler flickor får gå i skolan. Familjer återförenas efter katastrofer – det går att förändra barns liv och Unicef vet hur man gör. Men behoven är enorma och pengarna räcker inte till. Med din hjälp kan vi ge bättre möjligheter till fler barn.

Varje dag hjälper Unicef miljontals barn att överleva och utvecklas.

I årets julkampanj är det barn i katastrofer som står i fokus. Nu hoppas Per Westberg, vice generalsekreterare i Unicef Sverige, att fler gör som honom; köper ett katastrofpaket eller någon annan livräddande gåva utöver de vanliga klapparna.

December är årets stora givarmånad. För Unicef Sveriges del innebär det en dubblering av pengagåvor jämfört med årets övriga månader, om flerårsgivare som H&M och Ikea samt månadsgivandet Världsföräldrar undantas.

”Alla ger mer i december. Det gäller såväl privatpersoner som företag, särskilt de mindre och medelstora företagen som vi annars bara lyckas nå under katastrofer”, säger Per Westberg.

Under fjolårets julkampanj kom en tredjedel av donationerna från företag.

”I Sverige klev företagsgåvor upp på en högre nivå i samband med tsunamin och har legat kvar där sedan dess, men med 33 procent ligger vi högt jämfört med andra organisationer.”

Med bland annat flyktingströmmar som inte skådats sedan andra världskriget är årets kampanj, liksom de två föregående åren, inriktad på livräddande gåvor.

”Vi har ett antal katastrofer, i Syrien, Jemen, Irak, södra Afrika och Sydsudan, och vi är underfinansierade för de insatser vi vill göra där. Med vår julkampanj vill vi få människor att köpa en extra julklapp i vår gåvoshop och vara med och rädda barns liv.”

I årets gåvoshop finns allt från nötkräm, där du för 90 kronor kan rädda livet på ett undernärt barn, till vaccinpaket mot polio och mässlingen.

”Det är den typen av produkter som vi använder i fält. Ungefär 40 procent av vår budget går till fysiska inköp, resten är långsiktiga insatser. Inte minst utbildning. Unicef är den största inköparen av vaccin i världen.”

Unicefs julkampanj inleddes den 25 november och pågår ända fram till julafton.

”Vi jobbar väldigt integrerat med alltifrån reklamfilm (som produceras pro bono) till dm-utskick och annonser i tidningar. Vi jobbar också mycket med sociala medier, inte minst på Facebook där vi har 300 000 följare. Där har vi både annonser och använder oss av personer som är kända i den digitala världen, så kallade influencers.”

Det pågår också en insamlingskampanj i detaljhandeln under december. På Gina Tricot, Ikea och Team Sportia kan kunderna lägga på tio kronor på sitt köp, pengar som räcker till sex doser poliovaccin vilka ger två barn fullgott skydd.

JUL MED VA.SE OCH UNICEF

Ända fram till jul kommer du här på VA.se att möta en rad av Unicefs många engagerade medarbetare, läsa om hur organisationen jobbar och med innovation och ny teknik når ut till allt fler behövande barn i katastrofutsatta områden.Och du, självklart vill du och ditt företag också drar ert strå till stacken.

Ge en julgåva - som tack får ni gåvobevis att ge till kunder, anställda eller partners. Eller så går du in på Unicefs Gåvoshop. Om du så bara köper ett katastrofpaket för 199 kronor så kan du rädda barns liv.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant