Ny Studie: Unga kan inte se skillnad på sponsrat och redaktionellt innehåll

Omfattande brist på digital källkritik bland unga, enligt ny forskning.

Unga och tonåringar brukar kanske allt som oftast ses som digitalt bevandrade, sociala medie-experter – och nästan mer socialt engagerade digitalt än i vekliga livet.

Men det tycks sakna ett kritiskt förhållningssätt när det gäller konsumtion av medier och information, enligt ny forskning.

De flesta tonåringar kan inte göra skillnad mellan sponsrat innehåll, och redaktionellt innehåll. Det visar en ny studie från Stanford University, skriver Wall Street Journal.

82 procent av ungdomar i åldersgruppen 10 till 14 år kunde inte urskilja vad som var en sponsrad nyhet och en verklig nyhet, på en hemsida.

Fler än två av tre såg inte heller någon orsak att förbehålla sig skeptiska gentemot ett inlägg av en bankchef som argumenterade för att vuxna behöver mer ekonomisk rådgivning.

Nästan fyra av tio såg ett foto föreställande deformerade tusenskönor som starkt bevis för att miljön kring Fukushima-reaktorn var förgiftad.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien rasade 26% – sen stoppades all handel i forskningsbolaget
  2. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  3. ”Vad flygbranschen sade till mig i enrum – efter vår uppmaning att halvera flygresorna”
  4. Nästa vecka tar hon över Handelsbanken – bryter 150 år av gubbvälde
  5. Grundaren välkomnar beskedet som just fick hans förmögenhet att rasa: ”Inte ett dugg orolig”
  1. Bredbandsjesus träder fram 20 år efter IT-yran: ”Ikea kunde ha blivit Amazon och Ericsson ha utvecklat Whatsapp”
  2. Så gick Supertalangen från idé till att sälja t-shirts med ”Skam”-citat för en kvarts miljon kronor på två veckor
  3. Då: Kickad från Ericsson – Nu: Han är bäst betalde svenske chefen någonsin
  4. Listan: Börsens allra bästa köp – enligt 988 analyser
  5. Experterna förklarar: Så påverkas börsen av kronraset – och här är aktierna som gynnas mest

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.