Ny Studie: Unga kan inte se skillnad på sponsrat och redaktionellt innehåll

Omfattande brist på digital källkritik bland unga, enligt ny forskning.

Unga och tonåringar brukar kanske allt som oftast ses som digitalt bevandrade, sociala medie-experter – och nästan mer socialt engagerade digitalt än i vekliga livet.

Men det tycks sakna ett kritiskt förhållningssätt när det gäller konsumtion av medier och information, enligt ny forskning.

De flesta tonåringar kan inte göra skillnad mellan sponsrat innehåll, och redaktionellt innehåll. Det visar en ny studie från Stanford University, skriver Wall Street Journal.

82 procent av ungdomar i åldersgruppen 10 till 14 år kunde inte urskilja vad som var en sponsrad nyhet och en verklig nyhet, på en hemsida.

Fler än två av tre såg inte heller någon orsak att förbehålla sig skeptiska gentemot ett inlägg av en bankchef som argumenterade för att vuxna behöver mer ekonomisk rådgivning.

Nästan fyra av tio såg ett foto föreställande deformerade tusenskönor som starkt bevis för att miljön kring Fukushima-reaktorn var förgiftad.


NYHETSBREV


Kalendarium

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är 13 saker du kan göra som får folk att gilla dig direkt – enligt forskning
  2. Vill du jobba på Spotify? Nu söker de personer som ska leda ett helt nytt projekt i Stockholm
  3. Här är Mark Zuckerbergs galna plan för att ta över världen när smartphones och bildskärmar dör ut
  4. Håller läskbranschen på att dö ut? Här är siffrorna som gör att Coca-Cola och andra jättar nu måste tänka om helt
  5. Han är den okände svensken bakom 10 000-timmarsregeln – här förklarar han varför den inte stämmer
  1. Gjorde Trump nyss sin värsta militära tabbe hittills?
  2. Bankernas skräckscenario: Dina räntekostnader kan stiga med 20 000 kr — i månaden
  3. Volvo utmanar Tesla – 5 saker du behöver veta om den nya elbilen
  4. Mannen som gick från 30 kronor i timmen till miljardär: De här 4 knepen hjälper dig till toppen
  5. Här är Facebooks nya storsatsning — vill ta kål på smartphones och TV

SENASTE VA

VA Karriär