Ny Studie: Unga kan inte se skillnad på sponsrat och redaktionellt innehåll

Omfattande brist på digital källkritik bland unga, enligt ny forskning.

Unga och tonåringar brukar kanske allt som oftast ses som digitalt bevandrade, sociala medie-experter – och nästan mer socialt engagerade digitalt än i vekliga livet.

Men det tycks sakna ett kritiskt förhållningssätt när det gäller konsumtion av medier och information, enligt ny forskning.

De flesta tonåringar kan inte göra skillnad mellan sponsrat innehåll, och redaktionellt innehåll. Det visar en ny studie från Stanford University, skriver Wall Street Journal.

82 procent av ungdomar i åldersgruppen 10 till 14 år kunde inte urskilja vad som var en sponsrad nyhet och en verklig nyhet, på en hemsida.

Fler än två av tre såg inte heller någon orsak att förbehålla sig skeptiska gentemot ett inlägg av en bankchef som argumenterade för att vuxna behöver mer ekonomisk rådgivning.

Nästan fyra av tio såg ett foto föreställande deformerade tusenskönor som starkt bevis för att miljön kring Fukushima-reaktorn var förgiftad.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svagaste kronan sedan 2002 - ”svårt att se vad som skulle kunna få det att vända”
  2. Lista: Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019
  3. ”Jordens lungor” brinner rekordmycket – kan få förödande konsekvenser för klimatet
  4. Så klär du dig bäst för jobbintervjun – enligt modepsykologen
  5. Finland ska rösta för Storbritanniens räkning – när Brexit kryper närmare
  1. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  2. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  3. Ny XXL-skandal – erkänner prisfusk
  4. Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner
  5. Möt mannen bakom Volvos Teslautmanare - ”Motorn är ointressant - designen är allt”

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.