Ny Studie: Unga kan inte se skillnad på sponsrat och redaktionellt innehåll

Omfattande brist på digital källkritik bland unga, enligt ny forskning.

Unga och tonåringar brukar kanske allt som oftast ses som digitalt bevandrade, sociala medie-experter – och nästan mer socialt engagerade digitalt än i vekliga livet.

Men det tycks sakna ett kritiskt förhållningssätt när det gäller konsumtion av medier och information, enligt ny forskning.

De flesta tonåringar kan inte göra skillnad mellan sponsrat innehåll, och redaktionellt innehåll. Det visar en ny studie från Stanford University, skriver Wall Street Journal.

82 procent av ungdomar i åldersgruppen 10 till 14 år kunde inte urskilja vad som var en sponsrad nyhet och en verklig nyhet, på en hemsida.

Fler än två av tre såg inte heller någon orsak att förbehålla sig skeptiska gentemot ett inlägg av en bankchef som argumenterade för att vuxna behöver mer ekonomisk rådgivning.

Nästan fyra av tio såg ett foto föreställande deformerade tusenskönor som starkt bevis för att miljön kring Fukushima-reaktorn var förgiftad.


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär